Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorCollin, Silje Tjensvoll
dc.date.accessioned2017-04-12T08:48:09Z
dc.date.available2017-04-12T08:48:09Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2437502
dc.description.abstractDenne masteroppgaven hadde som hensikt å utforske hvordan nivådifferensiert naturfagundervisning påvirker lavt presterende elevers opplevelse av læring, akademiske selvoppfatning, motivasjon, læringsmiljø og undervisning i naturfag. Bakgrunnen for studien varden pågående debatten om hvorvidt nivådifferensiert undervisning er positivt, og den relativt store mengden lavtpresterende elever i naturfag i Norge. Studien baserte seg på eksisterende kvalitative og kvantitative data, i form av gruppeintervju gjennomført i etterkant av nivådifferensieringen, og spørreskjema før og etter nivådifferensieringen. Metodetrianguleringen ga en bredere forståelse av hvordan lavtpresterende elever responderte på nivådifferensiert naturfagundervisning. Utvalget bestod av 33 tiendetrinnelever med naturfagskarakter 1-3.Studiens resultater viste at læreren spilte en sentral rolle for om den nivådifferensierte naturfagundervisningen påvirket de lavt presterende elevene. En undervisning tilpasset elevgruppen, påvirket elevenes akademiske selvoppfatning og opplevelse av læring positivt. Motsatt, hadde en undervisning som ikke var tilpasset elevgruppens forutsetninger og læringsbehov, ingen eller negativ påvirkning på elevenes akademiske selvoppfatning og opplevelse av læring. Elevenes motivasjon for naturfag, ble i liten grad påvirket av nivådifferensieringen. I den grad den hadde en positiv effekt, var det på elevenes motivasjon for å ha noe med naturvitenskap å gjøre i fremtiden. Læringsmiljøet påvirket elevene i ulik grad. Ingen ble mobbet eller opplevde stigmatisering i de nivådifferensierte gruppene, og flertallet hevdet de trivdes bedre med å ha undervisning sammen med elevene som presterte likt som dem selv. Noen elever uttrykte utrygghet som følge av nye medelever og ny lærer. Praktiske elevaktiviteter ble hyppigere brukt under nivådifferensieringen, men disse så ut til å være lærerstyrt, og relevansen med naturfagundervisningen ble ikke mer tydeliggjort. Nivådifferensiert naturfagundervisning bidro til at de lavtpresterende elevene ble mer muntlig aktiv og synlig i undervisningen.nb_NO
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to explore how ability grouping in natural science education affects low performing pupils experience of learning, academic self-concept, motivation, learning environment and their natural science teaching. The reason for the study was the ongoing debate about whether ability grouping in educationis positive for pupils, and the relatively large amount of low performing pupils in natural science education in Norway. The study is based on existing qualitative and quantitative data, in terms of group interviews conducted after the pupils were placed in ability groups and questionnaires before and after the pupils were placed in ability groups. Mixed methods research provides a broader understanding of how low performing pupils respond to ability grouping in natural science education. The sample consisted of 33 10thgrade pupils with natural science grade 1-3.The results of the study showed that the teacher had a central role on the effect of ability grouping on low performing students. A teaching adapted the pupils, had a positive effect on their academic self-concept and experience of learning natural science. Opposite, a teaching not adapted the pupils’ prerequisites and learning needs, had no or negative impact on their academic self-concept and experience of learning. Students’ motivation for natural science was only marginally affected by the ability grouping. To the extent that it had a positive effect, it was the pupils’ motivation to have something with science to do in the future. The learning environment affected the pupils various ways. No were bullied or experienced stigma in the ability groups, and the majority claimed they enjoyed to have natural science lessons with pupils with equally abilities as themselves. Some students expressed insecurity as a result of new classmates and new teachers.Practical activities were frequently used during the ability grouping, but these seemed to be teacher-directed, and the relevance of natural science education was no more apparent. Ability grouping in natural science affected the low performing pupils to be more verbally active and visible in the natural science class.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleNivådifferensiert naturfagundervisning - En studie av hvordan nivådifferensiert naturfagundervisning påvirker lavtpresterende elevers opplevelse av læring, akademiske selvoppfatning, motivasjon, læringsmiljø og undervisning i naturfagnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel