Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPedersen, Silje
dc.date.accessioned2017-04-12T08:19:19Z
dc.date.available2017-04-12T08:19:19Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2437499
dc.description.abstractDet har blitt et større fokus på elevers prestasjoner i naturfag i skoledebatten. På grunn av dette, har det blitt lagt en større vektlegging av språk tidlig i opplæringen. På denne måten ønsker man å øke elevenes ferdigheter og kompetanse i naturfag. Som alle andre fag har naturfag sitt eget språk, men naturfaget kjennetegnes ved å ha flere, abstrakte og fagspesifikke begreper enn andre fag. Dersom elevene skal kunne tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og kompetanse i naturfag, må de mestre det naturfaglige språket og dets begreper. Denne studien tar sikte på å undersøke hvilken begrepsforståelse elever ved 2.trinn i den norske grunnskolen kan utvikle i løpet av et undervisningsopplegg om snegler. Undervisningen legger stor vekt på naturfaglige begreper. Problemstillingen for denne studien er derfor formulert som følger: Hvilken forståelse har elever i ved 2.trinn av ti naturfaglige begreper etter et undervisningsopplegg om snegla? Studien undersøker ti elevers forståelse av et utvalg av ti naturfaglige begreper som brukes i undervisningen. Elevenes forståelse av begrepene kan bidra til å indikere om det er hensiktsmessig, eller ikke, å innføre naturfaglige begreper tidlig i opplæringen. På denne måten kan lærere og andre aktører i skolesystemet bevisstgjøres i forhold til dette. Dataene som danner det empiriske materialet i denne studien ble samlet inn gjennom kvalitative metoder. Undervisningsopplegget danner grunnlaget for å avgjøre hvilke begreper som er sentrale i denne studien. Det ble gjennomført en undersøkelse, hvor undervisningen ble observert, for å identifisere relevante temaer og begreper for studien. For å samle inn data om elevenes begrepsforståelse ble det gjennomført ti elevintervjuer, som omhandlet de utvalgte begrepene. Dataene fra denne studien ble analysert i form av et rammeverk for begrepsforståelse, som handler om forståelse innenfor kognitive prosesser. I denne studien danner de fire kognitive prosessene gjenkjennelse, definisjon, nettverk og kontekstgrunnlaget for analysen. Resultatene fra denne studien kan si noe om hvilke kognitive prosesser som er utviklet i elevene og hvilken forståelse de har av begrepene. Resultatene viser at flertallet av elevene forstår de ti utvalgte begrepene. Resultatene tyder på at elevene har utviklet de kognitive prosessenegjenkjennelse og definisjon, og at de kognitive prosessene nettverk og kontekst er delvis utviklet i elevgruppa. Elevene har dermed lav og passiv begrepsforståelse, men nærmer seg en aktiv forståelse. Det kan derfor være hensiktsmessig å innføre naturfaglige begreper tidlig i opplæringa.nb_NO
dc.description.abstractThere has become a greater focus on students` performance in science in the school debate. Because of this, it has been a greater emphasis on language in early education. In this way one wishes to increase students' skills and competencies in science. Like any other subject, science has its own language. Science, however, is characterized by having a larger number, as well as more abstract and subject-specific concepts than other subjects. In order for students to be able to acquire knowledge, skills and competencies in science, theymust master the science language and its concepts. This study aims to examine the development of conceptual understanding among studentsin second grade in the Norwegian primary school, during a educational program about snails. The educational program places great emphasis on science concepts. The research question for this study is articulated as follows: What kind of understanding have students in second gradefor ten science concepts following an educational program about snails?. The study investigates ten students’ understanding of a selection of ten science concepts used in the educational program. Students’ understanding of concept can help to indicate whether it is appropriate or not, to introduce science concepts early in the education and make teachers and other people within the school system aware of these results.The data that forms the empirical material in this study were collected through qualitative methods. The teaching program is the basis for determining which concepts are central in this study. It was conducted a preliminary investigation, where lessons within the educational program were observed, to identify relevant topics and concepts for the study. To collect data on students' conceptual understanding it was conducted ten student interviews, which dealt with the selected concepts. The data from this study were analyzed in terms of a framework for conceptual understanding, which addresses understanding of concepts and includes understanding within cognitive processes. In this study the basis is thefour cognitive processes; recognition, definition, network and context. The results of this study may indicate which cognitive processes are developed in the students’ and their understanding of the concepts. The results show that the majority of the students understand the ten selected concepts. The results indicate that the students have developed the cognitive processes of recognition and definition, and that the cognitive processes of network and context are partially developed in the student group. Their conceptual understanding may therefore be low and passive, but approaching an active understanding. It may therefore be appropriate to introduce science concepts in early education.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleElevers begrepsforståelse i naturfag En studie av elevers begrepsforståelse ved 2. trinn i grunnskolen etter et undervisningsopplegg om "Snegla"nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel