Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSaltnes, Oda
dc.date.accessioned2017-04-10T10:43:14Z
dc.date.available2017-04-10T10:43:14Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2437292
dc.description.abstractDenne kasusstudien ser på hvilke spørsmål elever stiller til lærer under uteskoleaktivitet i fem skoleklasser. Studien er forankret i problemstillingen: Hvilke spørsmål stiller elever til lærer når naturfagundervisningen er flyttet ut i naturen? Forskning på elevspørsmål viser at det å formulere spørsmål kan ha en positiv effekt på forståelsen av fagstoff, samt motivasjon og interesse for læringsaktiviteten. Elever stiller imidlertid svært få spørsmål, og av spørsmålene de stiller, er det hyppigst forekomst av spørsmål som søker spesifikk og kortfattet informasjon. Denne studien ser på hvilke spørsmål elever stiller til lærer under uteskoleaktivitet. Uteskole er en undervisningsform som skal fostre elevers nysgjerrighet, interesse og undring. Dette er også faktorer som har vist seg å ha positiv effekt for hvilke og hvor mange spørsmål elevene stiller. For å belyse problemstillingen ser studien på hvilke spørsmål elevene stiller gjennom uteskoledagen, samt forekomsten av de ulike spørsmålene. Studien er en kasusstudie av fem skoleklassers uteskoledager på tredje og fjerde skoletrinn. Skoleklassene praktiserer uteskole regelmessig og på uteskoledagene i denne studien hadde de en naturfaglig målsetting. Studien er basert på transkripsjoner fra båndopptakere som fulgte de fem lærerne disse uteskoledagene, og datamaterialet ble originalt innsamlet av Munkebye (2012) for avhandlingen Dialog for læring: den utforskende naturfaglige samtalen i uteskole. Elevspørsmålene fra transkripsjonene er delt inn hoved- og underkategorier. Hovedkategoriseringen skiller mellom faglige spørsmål, praktiske spørsmål og ikke-relevante spørsmål, og underkategoriene ser på om de faglige og praktiske spørsmålene er fokuserte eller åpne. Der de fokuserte spørsmålene etterspør spesifikk og kortfattet informasjon, mens de åpne søker sammenhenger og forklaringer. Studiens resultater viser at elevene stiller flest praktiske fokuserte spørsmål til lærer under disse fem uteskoledagene. Antall faglige elevspørsmål til lærer ser ut til å ha en positiv sammenheng med hvor tett oppfølging elevene får av lærer. Samtidig er det varierende hvordan de ulike lærerne praktiserer uteskole, og resultatene må sees i lys av at det ikke var noe spesielt fokus på elevspørsmål under disse uteskoledagene.nb_NO
dc.description.abstractThis case study focuses on which questions pupils ask their teacher during five school classes’ outdoor education activities. The study is based on the thesis statement: Which questions do pupils ask the teacher whenthe science lesson is moved outdoors? Research on questions asked by pupils show that formulating questions could have a positive effect on how the pupils understand the subject matter, their motivation and their interest in learning. However, pupils ask very few questions, and a majority of the questions they ask are for specific and concise information. This study focuses on which questions pupils ask their teacher during the classes outdoor education lessons. Outdoor education is a form of learning meant to foster the pupils’ curiosity, interest and sense of wonderment. These are also factors that have proven themselves to have a positive effect for which and how many questions the pupils ask. In order to answer the thesis statement, this study looks at which questions the pupils ask during a day of outdoor learning and how often the different questions occur. The study is a case study of the outdoor education activities for five school classes in the third and fourth grade. The classes practice outdoor education regularly and on the outdoor schooldays in this study, they had a scientific topic. The study is based on transcriptions from tape recorders the five teachers brought with them on the days of outdoor learning. The material was originally gathered by Munkebye (2012) for the dissertation Dialog for læring: den utforskende naturfaglige samtalen i uteskole.The pupils’ questions from these transcriptions are divided into main-and subcategories. The main categories distinguish between questions related to subject matter, questions of a more practical nature and non-relevant questions. The subcategories discuss whether or not the questions related to subject matter and the practical questions are focused or open. The focused questions inquire about specific and concise information, while the open questions look for connections and explanations. The results of the study show that during these five outdoor school days, the majority of the questions asked are practical and focused. The number of questions related to subject matter seem to have a positive correlation with how much attention the pupils’receive from their teacher. However, there is a variation in how the different teachers practice outdoor learning, and there was no special focus on pupils’ questions these days.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleSkal alle maurene sove der? En studie av hvilke spørsmål elever stiller til lærer når naturfagundervisningen er flyttet ut i naturennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel