Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSæther, Pål
dc.date.accessioned2017-04-10T08:09:27Z
dc.date.available2017-04-10T08:09:27Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2437237
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en forskningsstudie av Newton Energirom i Trondheim som er en uformell læringsarena. Motivasjonen bak denne studien er newtonkonseptets evne til å gjøre sin undervisning lik undervisningen som skjer i skolen, som bygger på kunnskapsmålene i læreplanverket. Newton Energirom ville selv bli forsket på for å utvikle seg ytterligere. Forskningsstudien vil se på elevenes læringsutbytte og deres forståelse i emnene elektrisitet, energioverføring og prosessen fra stillingsenergi. I studien er det blitt gjort et eksperiment, for å se om små endringer i Newton Energiroms opplegg kan hjelpe elevene mot et høyere læringsutbytte og en bedre forståelse enn tidligere. Forskningsprosjektet har følgende problemstilling og forskerspørsmål:Problemstilling:Hvordan kan økt bevissthet på begrepslæring før og under undervisningen på Newton Energirom påvirke elevenes læringsutbytte?Forskerspørsmål•I hvilken grad vil elevene oppnå figurativ og operasjonell kunnskap om elektrisitet, energioverføring og prosessen fra stillingsenergi til elektrisitet? Gjennom problemstillingen og forskerspørsmålet forsøker studien å se om en forskningsgruppe med endret forarbeid, der det legges mer vekt på begreper enn tidligere, vil gi elevene et bedre læringsutbytte. Dette vil gjennomføres ved en pre-og posttest som måler endre læringsutbytte der lukkede og åpne spørsmål vil utgjøre resultatene. For å ha noe å sammenligne med vil også en kontrollgruppe gjennomføre samme prosedyre, men denne gruppen vil følge det vanlige forarbeidet som blir utsendt fra Newton Energirom. I tillegg til endring i forarbeidet vil forskningsgruppen bli oppfordret til å bruke relevante begreper underveis ved sitt besøk hos Newton Energirom.I tillegg til spørreskjema ved pre-og posttest, vil studien bruke observasjon som metode, som er nødvendig for å drøfte resultatene mot det som skjer på Newton Energirom.Resultatene peker i retning av at elevene med større bevissthet på begreper viser en større forståelse i emnene elektrisitet, energioverføring og prosessen fra stillingsenergi til elektrisitet. Skolen tilstreber at elevene i en læringssituasjon oppnår en dyp forståelse. I denne studien antyder resultatene at elever som har økt bevissthet på begreper har større sjanse for få operasjonell kunnskap og vil dermed kunne nå en dyp forståelse i emnene på Newton Energirom.nb_NO
dc.description.abstractThis master's thesis is a research study on improving the learning outcome when using teaching sessions at the Newton Energirom in high school natural science courses. The Newton Energiromis a concept of an informal learning environment outside the classroom, which is based on the knowledge goals in the nationwide curriculum. The Newton Energirom initiative is participating in the project in order to improve the concept. The study will observe the students' learning outcome and understanding of the subjects of electricity, energy transfer and converting potential energy to electrical energy. During the course of the study, in order to observe whether minor changes to the course provided by the Newton Energirom had an effect on the students ́ understanding and learning outcome, an experiment was conducted. The study tries to answer the following:Research question:•How can an increased awareness on relevant theory subjects prior to and during the teaching session at the Newton Energirom affect the students’ learning?•To what degree will the students acquire figurative and operational knowledge about electricity, energy transfer and the process of converting potential energy to electrical energy?The study will look more closely into whether a focus group with a new set of pre-session activities will have increased learning through the eyes of these questions. This will be measured using pre-and post-session assessment tests with open-ended and closed-ended questions.A control group is set up at the same time, however this group will use the ordinary set of pre-session activities provided by the Newton Energirom. The focus group will be encouraged to make use of their newly acquired notions and concepts during their session at the Newton Energirom.In addition to the assessment tests, the study makes use of observations of the students as a foundation for discussing the results.Acquiring a thorough understanding of the subjects at hand is a cardinal achievement strived for by the school system. The results of this study indicate that students with an increased awareness of relevant notions and concepts show a higher level of understanding of the subjects electricity, energy transfer and the process of converting of potential energy to electrical energynb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleNewton Energirom, en læringsarena utenfor skolen - Begrepenes betydning i elevenes læringsutbyttenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel