Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMartens, Kristoffer Onarheim
dc.date.accessioned2017-03-29T11:19:19Z
dc.date.available2017-03-29T11:19:19Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2436178
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan biologisk evolusjon kommer til uttrykk i forskjellige læreplaner, og oppgaven tar for seg den formelle læreplanen i et utvalg av seks land. Disse landene er Finland, Norge, Danmark, Japan, Nederland og Sverige. I tillegg tar studien for seg hvordan evolusjon har vært behandlet i den norske læreplanen historisk, og hvordan evolusjon blir behandlet i lærebøker i Norge i dag. Læreplanene ble analysert blant annet ved hjelp av den reviderte Blooms taksonomi som analyseverktøy, i tillegg til en innholdsanalyse av det faglige i målene/målet som omhandlet evolusjon. Studien benytter seg av Goodlads begrepsapparat rundt læreplaner. Studien viser at selve begrepet som brukes om biologisk evolusjon i læreplanene varier mellom landene. Dette er også noe som har variert i den norske læreplanen gjennom historien, og noe som varierer mellom læreverkene. Det er også variasjoner i hvordan begrepet blir framstilt i læreplanen og hvordan det kommer frem i læreverkene. Også begrepet vitenskapelig teori blir tatt tak i, og også her er det store variasjoner på hvordan de forskjellige læreplanene bruker det. Dette gjelder også læreverkene, hvor begrepet teori brukes relativt lite i bøkene, til tross for at læreplanen bruker begrepet evolusjonsteori. I læreverkene er det variasjoner med hensyn til hvilket på trinn evolusjon kommer, og om evolusjon kommer før, etter eller samtidig som arv og genetikk. I drøftingen tar jeg opp om vi trenger genetikk, og om vi trenger begrepet vitenskapelig teori, for å undervise i evolusjon.nb_NO
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to study how biological evolution is expressed in different curriculum. This is done by studying the national curriculum of six countries; Finland, Norway, Denmark, Japan, Sweden and Netherlands. In addition to this, the study explores how biological evolution has been expressed in Norways national curriculum historically. The study also explores Norwegian science textbooks way of presenting evolution. The national curriculum were analyzed by using Blooms revised taxonomy, in addition to a content analysis of the learning goals that include biological evolution. This thesis uses John Goodlads curriculum inquiry as a basis for the terminology used. The study shows that the term used in place of the theory of evolution, or just evolution, varies among the different national curriculums. This is something that also varies in the national curriculum of Norway historically. The terminology used for evolution also varies within the different science text books. The thesis also focuses on the term scientific theory, and the way this term is used in the different national curriculum varies a lot. This also includes the science textbooks, in which the term is only used a couple of times in each book, despite the fact that the national curriculum of Norway defines it as the theory of evolution. The presentation of biological evolution varies between different text books, regarding which year the topic is taught and if it is taught before, after or simultaneously with genetics. In the discussion I discuss if we need genetics, and if we need the term scientific theory, to teach evolution in schools.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleEvolusjonsteorien i læreplanernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel