Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRamstad, Geir Rasmus Sletvold
dc.date.accessioned2017-03-22T14:37:33Z
dc.date.available2017-03-22T14:37:33Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2435062
dc.description.abstractDenne oppgaven er en studie av lærebøker i nyere historie for gymnaset og den videregående skole fra 1945 til 2014. Jeg har sett på om og hvordan disse lærebøkene har omtalt deportasjonen av de norske jødene under andre verdenskrig og nordmenns medvirkning til jødedeportasjonene. Problemstillingen min er som følger: Hvordan fremstiller skolens lærebøker deportasjonen av de norske jødene under den tyske okkupasjonen? Jeg har sett på i hvor mye oppmerksomhet deportasjonene har fått i lærebøkene, og hvordan fremstillingen er. Nordmenns medvirkning til deportasjonene er vektlagt spesielt. Jeg har sett på om nordmenns medvirkning er omtalt, og hvordan denne omtalen er. Min metodiske tilnærming til å undersøke hvor mye oppmerksomhet jøde-deportasjonene har fått, har vært å benytte en kombinasjon av kvantitativ og kvalitativ innholdsanalyse og hermeneutisk metode. Undersøkelsen har funnet at i de tretti første årene etter krigens avslutning, har under halvparten av lærebøkene omtalt skjebnen til de norske jødene. Fra midten av 70-tallet har alle bøkene nevnt jødedeportasjonene, om enn svært kort det neste tiåret. Det går nesten førti år før nordmenns medvirkning til deportasjonene blir omtalt. Fra slutten av 80-tallet øker oppmerksomheten til jødedeportasjonene betraktelig, og flere lærebøker omtaler også nordmenns rolle. I de siste tjue årene er de norske jødenes skjebne gitt ytterligere oppmerksomhet. Dette avspeiles ikke bare i en kvantitativ økning, men også kvalitativt. Fra 1997 omtaler alle bøkene, med ett unntak, nordmenns deltakelse i arrestasjonene og deportasjonene av norske jøder. Jeg har så undersøkt hva som kan forklare denne utviklingen. Etter en gjennomgang av mange mulige årsaker, konkluderer oppgaven med at det i all hovedsak er en patriotisk minnekultur som veier tyngst når vi skal forklare den manglende oppmerksomheten i den første tiden. Når så jødedeportasjonene får økt oppmerksomhet etter hvert, er det et resultat av fraværet av den samme patriotiske minnekulturen.nb_NO
dc.description.abstractThis thesis is a study of high school textbooks in modern history from 1945 to 2014. I have examined whether, and how these textbooks have described the deportation of the Norwegian Jews during World War II, and the Norwegian complicity in these. The thesis aims to answer the following problem: How do school text books portray the deportation of the Norwegian Jews during the German occupation? I've examined the amount of attention the deportations have been given in the textbooks, and how the deportations have been portrayed. The Norwegian complicity to the deportations has been emphasized in particular. I've examined if the Norwegian participation is discussed, and how their complicity is portrayed. My methodological approach to investigate how much attention the deportation of the Jews has received is a combination of quantitative and qualitative content analysis and the hermeneutical method. The investigation has found that in the first three decades after the war’s end, less than half of the textbooks discussed the fate of the Norwegian Jews. From the mid-70s all of the books mentioned the deportations, albeit very briefly for the following decade. It took almost forty years before the Norwegian complicity to the deportations was mentioned. From the late 80s, the amount of attention to the deportations significantly increased, and several textbooks also mention the Norwegian role in them. In the last twenty years the fate of the Norwegian Jews is given even further attention. This is reflected not only in a quantitative increase but also qualitatively. From 1997 all the books, with one exception, mention Norwegian participation in the arrest and deportation of the Norwegian Jews. Furthermore, I have examined what might explain this trend. After reviewing many possible causes, the thesis concludes that a tradition of patriotic memory was the reason for the lack of attention in the early years. As the deportation of the Jews eventually receives increased attention, it is a result of the absence of the initial cause.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleDeportasjonene av de norske jødene under okkupasjonstiden og nordmenns medvirkning - En kvantitativ og kvalitativ studie av lærebøker i nyere historie for gymnaset og den videregående skolennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.description.localcodeDette dokumentet er ikke elektronisk tilgjengelig etter ønske fra forfatteren.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel