Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOpedal, Hanna K.
dc.date.accessioned2017-03-20T15:00:18Z
dc.date.available2017-03-20T15:00:18Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2434767
dc.description.abstractThis study focuses on the potentials of blogging as an activity for L3 learning as perceived by the students. Blog is a relatively new literary genre (Grüters, 2013), that differs from more traditional genres due to the communicative and interactional aspects involved in it. Literacy competence and digital competence are some of the five basic skills in the Knowledge Promotion leading to increased focus on using digital tools in instruction. Recently there has also been greater focus on the role of writing in language learning. Blogging is a digital learning tool that involves extensive writing practise developing students’ literacy skills. It also offers them a real context for language use outside the physical environment of a classroom. Having been introduced to blogging as a learning tool in a study course, I was inspired to examine the topic. The superior aim with this study has been to examine students’ perceptions of potentials of blogging as a learning activity when used in L3 instruction. I am interested in students’ reflections as to why blogging may be beneficial for language learning, which specific benefits it may provide for them and how it may promote their motivation. Data have been collected from questionnaires and qualitative, semi-structured interviews, and been analysed thematically. I found that due to the extensive writing practise blogging involves, and its communicative and authentic character, blogging as a learning activity may provide students with several benefits. When blogging in L3 and receiving frequent feedback on their texts, students may achieve increased language skills, literacy skills in general and increased motivation. The most important of my findings is the decisive role of feedback. A great amount of written production of the language, and frequent and appropriate feedback generate meta-cognitive reflection helping the students to become aware of the gaps in their interlanguage. This in turn may encourage them to act to fill the gaps, hence, leading to increased language skills. Since the focus in blogging is often on the process rather than on the product, it is easy for the students to notice the potential development in their skills. This notion as well as the possibility to use the language in a real context may increase students’ motivation to learn the language. However, it is the individual student’s attitudes and effort, intellectual abilities as well as the teacher’s abilities to give appropriate instruction that decide whether learning takes place or not.nb_NO
dc.description.abstractDet overordnede målet med dette studiet har vært å forske på elevenes opplevelser av bloggingens potensiale for å lære fremmedspråk. Hovedfokuset er på potensielle læringseffekter når det gjelder språklæring, samt på blogging som en aktivitet som øker elevenes motivasjon, slik elevene selv opplever den. Blogg er en relativt ny litterær sjanger (Grüters, 2013), som skiller seg fra mer tradisjonelle sjangre ved dens kommunikative og interaktive trekk. Digitale ferdigheter, samt å kunne lese og skrive er noen av de fem grunnleggende ferdighetene i Kunnskapsløftet, som retter oppmerksomheten mer og mer mot bruken av digitale verktøy i undervisningen. I det siste har det vært et økende fokus på skrivingens rolle i språklæring. Blogging er et digitalt verktøy som innebærer omfattende skrivetrening, og som samtidig utvikler elevenes lese og skriveferdigheter. Når jeg selv ble introdusert for blogging som en læringsaktivitet under mine masterstudier, ble jeg interessert i å forske på dette temaet. Jeg er interessert i å studere elevenes refleksjoner over hvorvidt blogging kan være læringsfremmende, hvilke spesifikke læringseffekter det eventuelt fører med seg, og hvordan det eventuelt kan øke deres motivasjon for språklæring. Data er samlet fra to ulike spørreskjema og fra kvalitative, halv-strukturerte intervjuer, og er blitt analysert tematisk. I min undersøkelse fant jeg at siden blogging er en aktivitet som innebærer mye skriving, samtidig som det er et digitalt og autentisk kommunikasjonsverktøy, kan det medføre flere ulike fordeler for elevene. Siden elevene får både omfattende skrivetrening og kontinuerlig tilbakemelding på bloggene sine, kan det føre til økte språkkunnskaper, bedre lese og skriveferdigheter og økt motivasjon. Det viktigste av funnene er den avgjørende rollen tilbakemelding underveis spiller i læringsprosessen. Omfattende skriftlig produksjon av språket, og kontinuerlig respons initierer meta-kognitiv refleksjon. Dette fører til at eleven lettere oppdager mangler i sine språkkunnskaper. Denne oppdagelsen kan vekke et ønske i eleven om å rette opp disse manglene, som i sin tur kan føre til økte læringseffekter. Siden fokus i blogging ofte er på selve prosessen istedenfor sluttproduktet, er det lettere for eleven å legge merke til egen utvikling. Dette, samt muligheten til å bruke språket i en virkelig kontekst kan føre til økt motivasjon for å lære språket. Allikevel, det er den individuelle elevens holdninger og innsats, intellektuelle ferdigheter og lærerens dyktighet til å gi tilpasset undervisning, som til sammen avgjør om læring skjer eller ikke.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleOpening gateways to the world - Learning languages through blogging A qualitative study on students' reflections on potentials for learningnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel