Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJones, Emma Sigridsdatter
dc.date.accessioned2017-03-20T14:08:25Z
dc.date.available2017-03-20T14:08:25Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2434747
dc.description.abstractMasteroppgaven «Fabelfaktisk læring og undervisning» tar utgangspunkt i et kunstnerisk utviklingsprosjekt gjennomført høsten 2014. Prosjektet besto av 52 elever på 4. trinn og deres lærere. Studiens hensikt var å belyse hvordan estetiske fag kan stå i en givende dialog med andre fag ved å undersøke koblingen mellom drama og naturfag. I prosjektet undersøker jeg hvordan kunstneriske koder lar seg overføre til fakta gjennom følgende problemstilling: Hvordan kan fakta iscenesettes gjennom fiksjon i undervisning i skolen? Metodologisk kjennetegnes prosjektet av en triangulering der metodene skal belyse undervisningen fra elev-, lærer- og forsker/utvikler-perspektivet. Metodene som benyttes er observasjon, intervju, en pre-/post-prøve, en fiksjonsoppgave og en teaterforestilling. Forskningsdesignets multimodale tilnærming er ment å gjenspeile et syn på læring som flertydige prosesser der ulike modaliteter glir over i hverandre og orkestrerer mening side om side. Resultatet består av 10 veiledende prinsipper som kjennetegner en didaktikk i rommet mellom fakta og fiksjon. Et sentralt funn i studien er på hvilken måte drama og teater i undervisningen bidrar til kroppslige læringsopplevelser som påvirker måten vi husker på. Ved å stimulere til både kategoriserende og symbolske forholdelsesmåter kan eleven trene opp et både kritisk og estetisk blikk. Ved å iscenesette egne forklaringer om naturen kan de erfare at kunst og naturvitenskap er ulike versjoner av samme virkelighet og at naturen har en iboende estetisk dimensjon. Gjennom dette forsknings- og utviklingsprosjektet argumenterer jeg for verdien av «et tredje rom» der elevene får muligheten til å reflektere, tvile og glede seg over undervisningen, og at det er lærernes oppgave å tilrettelegge for slike rom. I studien argumenterer jeg også for at de estetiske fagene spiller en avgjørende rolle i en stadig mer målstyrt skole. En skole som bør fokusere mer på prosess framfor produkt, ifølge lærerne i studien.nb_NO
dc.description.abstract«Teaching and learning facts through fiction» is an MA-dissertation that originates from an artistic developmental project carried out in Autumn 2014. The project consisted of 52 10- year old pupils and their teachers. The study’s aim was to show how aesthetic disciplines can enter into a fruitful dialogue with other disciplines, by investigating the connection between drama and natural science. The project explores how artistic codes might be applied to facts, and start from the following formulation: How can facts be staged through fiction in the school classroom? From the methodological point of view the project may be characterised in terms of a triadic structure, in which the method seeks to illustrate teaching from the perspectives of pupil, teacher and researcher. This is done by using observation, interview, pre- and post-testing, fictional exercises and a theatre performance. The multi-modal approach of the research design is intended to reflect an understanding of learning as multiple processes, in which the various modalities overlap with each other to create meaning. The result consists of 10 guiding principles which characterise a didactic situated between fact and fiction. One central discovery in the study concerns the way in which drama and theatre in teaching contribute to bodily learning-experiences that influence how we remember. Through an approach to learning that is both categorising and symbolic, the pupils can develop a viewpoint that is both critical and aesthetic. By creating their own explanations of natural phenomena they can come to experience that art and natural science are versions of the same reality. This may enable them to experience that nature has an in-built aesthetic dimension which links nature with culture. By means of this research and development project I argue for the importance of «a third space» that can enhance the pupils to reflect, doubt and enjoy their teaching. I am here indicating that it is the teachers’ responsibility to provide for this dimension. Through the research I also argue that aesthetic disciplines have a decisive role to play in an increasingly goal-directed school. A school that needs to focus more on the process of learning than on its outcome, according to the teachers in this study.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleFabelfaktisk læring og undervisning - Et multimodalt og kunstnerisk undervisningsdesign med naturfaglig tema på barneskoletrinnetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel