dc.contributor.advisor | Sørenssen, Bjørn | nb_NO |
dc.contributor.author | Haugen, Camilla T. N. | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T13:06:25Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T13:06:25Z | |
dc.date.created | 2014-08-14 | nb_NO |
dc.date.issued | 2014 | nb_NO |
dc.identifier | 737925 | nb_NO |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/243419 | |
dc.description.abstract | Hensiktenmed denne oppgaven har vært å belyse fjernsynet og dens rolle som kulturagent i det digitale landskapet. Vi er i en brytningsfase: Måten vi har bruktfjernsynet på har lenge vært stabilt, men nå skjer det spennende endringer. Fjernsyn og internett smelter stadig mer sammen. Dette gir oss flere muligheter til valg av fjernsynsinnhold, og dette endrer også våre rutiner. Med blant annet strømmetjenester som Netflix kan vi se hva vi vil, når vi vil. Vi har også muligheten til å ta opp TV-program. De økte mulighetene gir publikum mer makt til å påvirke og forme fjernsynsinnholdet, og fjernsynskulturen har på denne måten blitt mer demokratisert. De sosiale mønstrene rundt mediet har også blitt endret; samtalene rundt innholdet har i økende grad flyttet seg fra stua til det virtuelle møterom, sosiale medier som Facebook og Twitter har blitt viktige diskusjonsarenaer. Fjernsynets rolle som kulturagent har ikke blitt svekket i de digitale omgivelsene, heller tvert i mot. Fjernsynets tekster har i dag flere plattformer å folde seg ut på, og har dermed kanskje større påvirkningskraft på kulturen enn tidligere. Fjernsynsinnholdet konvergerer, mens enhetene divergerer, dette bidrar til at publikums meningsdannelse fortsatt vil være en sentral del av fjernsynskulturen. | nb_NO |
dc.description.abstract | The purpose of this Master Thesis has been to take a closer look at television, and to pinpoint the part television plays as a culture agent in a digital landscape. We’re standing by a waypoint: our television habits have been stable for a long time, but now we see exciting changes. Television and the Internet melt together. This gives us greater options when choosing what to see, and it also changes our daily routines. Video On Demand-suppliers like Netflix give us the opportunity to see what we want, whenever we want it. We’re also able to record programs. The increased opportunities empower the audience to have an impact on the content, and in this way television culture has moved towards greater democracy. The social patterns of the medium have also changed; discussions regarding the content has moved from the living room into digital space, social media like Facebook and Twitter serves as arenas for television viewers. Television’s role as a cultural agent has not been weakened in its new digital surroundings. On the contrary, the texts of television unfold to a greater number of platforms today. In that way it might have a bigger impact on society today compared to earlier times. The contents converge while the units diverge. This contributes to keep the audiences producing meanings, and therefore play a strong part in television culture. | nb_NO |
dc.language | nor | nb_NO |
dc.publisher | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for kunst og medievitenskap | nb_NO |
dc.title | Fra zapp til app: Fjernsynets rolle i det digitale landskap | nb_NO |
dc.title.alternative | From zap to app: Televisions role in the digital landscape | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 117 | nb_NO |
dc.contributor.department | Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Det humanistiske fakultet, Institutt for kunst og medievitenskap | nb_NO |