Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAlbertsen, Gøran Aas
dc.date.accessioned2017-02-15T12:51:34Z
dc.date.available2017-02-15T12:51:34Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2430907
dc.description.abstractMasteroppgaven “Hvordan utvikle en App i grunnleggende musikkteori i samarbeid med elever fra ungdomsskolen?” har til hensikt å identifisere hvordan jeg i samarbeid med fire elever kan designe en applikasjon i grunnleggende musikkteori. Hvilken samarbeidsform, hvem skal gjøre hva, og ikke minst hvem skal ha det siste ordet i prosessen, blir viktige spørsmål underveis. Bakgrunnen for studien er at jeg som faglærer i musikk har valgt å ha et stort fokus på det å utøve samspill i musikkundervisningen. En utfordring jeg da opplever er at jeg i musikkundervisningen får liten tid til å gjennomgå grunnleggende musikkteori og notelære med elevene. En hypotese jeg har er at elevene får et større læringsutbytte ved å besitte kunnskaper både innenfor utøvende musikk, og samtidig besitte teoretiske kunnskaper som omhandler hvordan låten er bygget opp. Jeg tror at en applikasjon i grunnleggende musikkteori vil være et godt hjelpemiddel i prosessen med å lære elevene grunnleggende musikkteori. Elevene får da mulighet til å tilegne seg praktiske og teoretiske erfaringer i samspillundervisningen på skolen, og får samtidig muligheten til å tilegne seg teoretiske kunnskaper om det å utøve samspill utenfor skolen. Masteroppgaven bygger på innsamlet kunnskap fra to samarbeidsmøter med elevene. I disse samarbeidsmøtene har jeg som forsker satt opp tema som ”oppbygging av klaviatur” og ”hvordan bygge en dur-akkord”, og jeg har her sammen med elevene sett, diskutert og vurdert et utkast til forklaring jeg på forhånd har designet. Jeg har også hentet data fra undervisningsloggen jeg har skrevet i prosessen med å undervise elever ved ungdomsskolen innenfor samme tema, og har samtidig hentet data fra en forskningsdagbok jeg opprettet i starten av prosjektet for å se på hvordan utviklingen har gått fra start til foreløpig slutt. Tolkning av funn i mitt datamateriale kan tyde på at elevene både ser nytte av kunnskapen de tilegner seg i prosessen med å designe en applikasjon, men at de også ser behovet for en mer kontinuerlig læring i samspillundervisningen enn det som kan tilbys i skoletiden. Kunnskapen man tilegner seg gjennom applikasjonen har stor betydning for deres læringsutbytte i samspillundervisningen.nb_NO
dc.description.abstractThe master's thesis "How to develop an app in basic theoretic music, collaborating with students in middle school?" have the intention to identify how I, working together with four of my middle-school students, am able to design an application in basic theory of music. What form of collaboration, who is doing whattask and most important, who is to have the final word in the deciding process are important questions in the progress of work. The foundation and background of my study is that I have chosen to focus on interaction and ensemble teaching, together in my lessons as a music teacher. The challenge is that there is less time to do the basic theoretic lessons and to teach notes to my students. A hypothesis of mine is that the students get a greater learning outcome by having both knowledge about ensemble playing themselves and by having a theoretical understanding about how the song/songs are constructed. I believe that an application in basic theoretical music knowledge will be a good learning aid, in addition to learning to play instruments and experiences at school playing together as an ensemble. The opportunity to use the app and learn music theory outside of school is also present. The answers in this Master assignment are built upon gathered knowledge/information from two collaboration sessions with my students. The themes I, as a researcher, presented were "The structure of the keyboard" and "How to put together a major cord". I have with the students, seen, discussed and evaluated the draft which I designed in advance. Data from this projects journal anddata from another journal of mine; "teaching middle-school students" have been used. The interpretation of findings in my data material may suggest that the students actually values the theoretical knowledge they acquired in the process of designing an application, and also that they appreciate the continuance of playing together more than school is able to offer. The learning outcome using the app is of great significance to their ability to get more out of ensemble teaching.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleMusikkteori møter den digitale læringsarena - Utvikling av en app i samarbeid med elever fra ungdomsskolennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel