Show simple item record

dc.contributor.authorBårdgård, Tron
dc.date.accessioned2017-02-14T14:50:51Z
dc.date.available2017-02-14T14:50:51Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2430793
dc.description.abstractFleksibel utdanning er et viktig aspekt i dagens skole. Det er et politisk ønske at den norske befolkningen skal kunne ta videreutdanning eller omskolere seg ettersom samfunnet og jobbmarkedet forandrer seg. Nettbasert opplæring er viktig for å nå ut til mange som av forskjellige grunner ikke kan ta fag i en tradisjonell klasseromssetting. Spesielt viktig er dette innen videregående skole ettersom det i dag er få jobber som ikke krever yrkesfag eller høyere utdanning. Denne oppgaven benytter kvantitativ metode og forsøker å vise hvordan motivasjon for å fullføre nettbaserte fag i den videregående skole påvirkes av en rekke faktorer rundt elev eller deltager. Datainnsamling ble gjort i to fylkeskommunale nettskoler (Nordland og Sør-Trøndelag) med digitale spørreskjema ut mot elever og deltagere ved disse nettskolene. Undersøkelsen ble gjort som en tverrsnittstudie med retroperspektiv. I oppgaven blir relevant litteratur og tidligere forskning trukket fram og elev-deltagergruppen beskrevet. Resultatene viser at elev eller deltagers motivasjon for å fullføre nettfag påvirkes både av elev eller deltagers opplevelse av kontakt med lærer i faget og opplevelsen av fagets tilpasning som nettfag. Funnene i denne oppgaven kan ikke generaliseres ut over gruppen som deltok i undersøkelsen grunnet få respondenter og høyt frafall. Men funnene kan fungere som pekepinner på områder det kan være interessant å forske mer på.nb_NO
dc.description.abstractFlexible education is an important aspect of the modern school system. Due to changes in the Norwegian job market, there is political will for the population to take further training or retraining. Online courses are important to reach out to people who for various reasons cannot take courses in a traditional classroom setting. This is particularly important in upper secondary school as there are currently few jobs that do not require vocational or higher education. This paper uses quantitative methods and tries to show how the motivation to complete online courses in upper secondary schools is influenced by several factors surrounding the pupil or participant. Data collection was done in upper secondary schools of Nordland and Sør-Trøndelag county, using digital questionnaire for students or participants of online courses. The study was done as a cross-sectional study with retro perspective. In the paper relevant literature and previous research is described, along with descriptive of student/participant group. The results show that pupil or participant's motivation to complete online courses was affected by both the student / participant's experience of contact with the teacher of the course, and their experience of the subject's adaptation to an online course. The findings in this study cannot be generalized beyond the group that participated in the survey due to few respondents and high attrition. The findings can, however, serve as cues for areas of further research.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleSuksesskriterier ved nettbasert opplæring i videregående skole - En kvantitativ studie om faktorer som påvirker elev og deltagernes motivasjon for å fullføre nettfagnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record