Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSvenning, Ann Karin
dc.date.accessioned2017-02-14T11:32:55Z
dc.date.available2017-02-14T11:32:55Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2430706
dc.description.abstractSammendrag Denne studien er en kvalitativ studie som ser på samarbeidet med læreplanen ved Helse- og oppvekstfag Vg1. Undersøkelsen tar utgangspunkt i teori fra Wenger (2015) og intervju som er utført våren 2016. Jeg har intervjuet flere lærere som jobber ved avdeling for Helse- og oppvekstfag ved flere videregående skoler om deres tanker rundt læreplan, samarbeid og refleksjoner rundt deres praksisfellesskaper. Formålet med denne studien var å se om lærere samarbeider rundt temaet læreplan og da eventuelt hvordan de samarbeider og deres tanker rundt dette. Jeg utarbeidet en problemstilling som lyder: «På hvilke måter arbeider et praksisfellesskap med læreplan?» For å besvare problemstillingen innhentet jeg datamaterialet kvalitativt med intervju i et hermeneutisk perspektiv. Hvor jeg hadde satt opp intervjuet som et semistrukturert intervju hvor det var anledning til å snakke om andre ting enn de temaer som jeg hadde. Resultatet fra empirien viser at det er litt forskjeller når det angår samarbeid om læreplan og kompetansemål, men alle informantene var tydelige på at de syntes læreplanene var for vid og vanskelig å forstå. De ønsker seg kompetansemål som er tydeligere på hva elevene skal kunne når de er ferdig med sitt første år på Helse- og oppvekstfag. Praksisfellesskapet snakkes det varmt om i forhold til å være kollegaer sammen, og kunne diskutere og reflektere sammen, men at det blir for liten tid til å kunne bruke på forståelsen av læreplan.nb_NO
dc.description.abstractAbstract This study is a qualitative study that looks at the collaboration with the curriculum by Helse- og oppvekstfag Vg1. The survey is based on theory from Wenger (2015) and the interviews that was conducted in the spring of 2016. I've interviewed several teachers who work in the Department of health and life sciences at several high schools about their thoughts around curriculum, collaboration, and reflections on their practice communities. The purpose of this study was to see if teachers are working together around the topic of curriculum and then possibly how they work and their thoughts around this. I prepared an issue which reads: "In what ways works a practice community with curriculum?" To answer the research question obtained I data qualitatively with the interview in a hermeneutical perspective. Where I had set up the interview as a semistructured interview where there was the opportunity to talk about things other than the themes that I had. The result from the emiricism shows that there are some differences when it comes to collaboration about the curriculum and the goals for it. All informants was clear about that they thougt the corriculums are to vide and difficult to understand. They wish that the benchmarks was clearer on what the students should learn on their first year in Helse- og oppvekstfag. The practice communities talked warmed about being associates and the ability to talk, discuss and reflect together, but there is to little time to use on the understanding of the curriculum.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleLæreplanforståelse i praksisfellesskapet - Med fokus på samarbeid ved Helse- og oppvekstfag Vg1nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel