Effekten av økt fysisk aktivitet i skolen - Betydningen av økt fysisk aktivitet i kroppsøving når det gjelder utviklingen av det maksimale oksygenopptaket blant ungdomsskoleelever
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2430272Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2016, 2 (1), 108-118. 10.17585/ntpk.v2.147Sammendrag
Det maksimale oksygenopptaket (VO2peak) har vist seg å være en god indikator på kardiorespiratorisk form (fysisk form). Gjennom økt fysisk aktivitet og intensitet kan en øke det maksimale oksygenopptaket. Det finnes få studier på ungdomsskoleelevers fysiske form, men flere studier tyder på at det fysiske aktivitetsnivået er lavt. Formålet med studien var å studere om økt intensitet eller økt antall minutter med kroppsøving bedret den fysiske formen. Elever i åttende klasse ved to ungdomsskoler i Nord-Trøndelag ble invitert til å delta. 124 elever takket ja, og disse ble fordelt i tre like grupper. Disse gjennomgikk testing før og etter en toårsintervensjon. Den ene gruppen gjennomførte vanlig kroppsøving. Den andre gruppen gjennomførte kroppsøvingstimene med fokus på høyere intensitet. Den tredje gruppen hadde tre-fire ganger 30 minutter med fysisk aktivitet i skolesammenheng i tillegg til vanlig kroppsøving. Resultatene viste ingen signifikante endringer i fysisk form etter de to årene. Funnene i denne studien tyder på at økt intensitet i henholdsvis en og to kroppsøvingstimer i uken, samt 30 minutter fysisk aktivitet tre til fire dager i uken i tillegg til vanlig kroppsøving, ikke gir bedre oksygenopptak etter en intervensjonsperiode på to år.