Auksjonsstrategier i det norske boligmarkedet
Master thesis
View/ Open
Date
2016Metadata
Show full item recordCollections
- NTNU Handelshøyskolen [1749]
Abstract
Budrunden i det norske bruktboligmarkedet ligner en type engelsk auksjon. I denne studien
undersøkes det hvilken effekt valg av auksjonsstrategi for det første budet har på kjøpsprisen
på boligen. To ulike auksjonsstrategier blir studert, hvor straightforward bidding defineres
som relativt lave bud, og hopp-bud defineres som relativt høye bud. Studien skal svare på
følgende problemstilling med tilhørende hypoteser:
Hvilken effekt har auksjonsstrategiene straightforward bidding og hopp-bud som det første
budet i en budrunde på kjøpsprisen ved boligkjøp?
Hypotese 1: Straightforward bidding som første bud gir lavere kjøpspris ved boligkjøp
Hypotese 2: Hopp-bud som første bud gir lavere kjøpspris ved boligkjøp
Datamaterialet baseres på 677 budrunder knyttet til boligsalg i Midt-Norge i perioden mai
2014 til april 2016. Analysen studerer åpningsbudets effekt på kjøpsprisen.
Auksjonsstrategiene kodes som dummyvariabler i regresjonsanalyser, med en logaritmisk
transformasjon av forholdet mellom kjøpspris og prisantydning som avhengig variabel.
Variabelen viser hvor mye boligen er solgt over eller under prisantydning. I tillegg inkluderes
omsetningshastighet og antall bud som forklaringsvariabler. Analysen utvides ved å studere
effekten av auksjonsstrategiene i to ulike geografiske områder; Trondheim sentrum og
distriktene i Midt-Norge. I tillegg undersøkes det hvilken effekt akseptfristen på startbudet har
på kjøpsprisen.
Med bakgrunn i analysene konkluderer studien med at straightforward bidding reduserer
kjøpsprisen, mens hopp-bud øker kjøpsprisen. Konklusjonen er lik for de to geografiske
områdene, og uavhengig av akseptfristen på startbudet.