Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFlått, Marte
dc.date.accessioned2017-02-08T07:57:21Z
dc.date.available2017-02-08T07:57:21Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2429874
dc.description.abstractBudrunden i det norske bruktboligmarkedet ligner en type engelsk auksjon. I denne studien undersøkes det hvilken effekt valg av auksjonsstrategi for det første budet har på kjøpsprisen på boligen. To ulike auksjonsstrategier blir studert, hvor straightforward bidding defineres som relativt lave bud, og hopp-bud defineres som relativt høye bud. Studien skal svare på følgende problemstilling med tilhørende hypoteser: Hvilken effekt har auksjonsstrategiene straightforward bidding og hopp-bud som det første budet i en budrunde på kjøpsprisen ved boligkjøp? Hypotese 1: Straightforward bidding som første bud gir lavere kjøpspris ved boligkjøp Hypotese 2: Hopp-bud som første bud gir lavere kjøpspris ved boligkjøp Datamaterialet baseres på 677 budrunder knyttet til boligsalg i Midt-Norge i perioden mai 2014 til april 2016. Analysen studerer åpningsbudets effekt på kjøpsprisen. Auksjonsstrategiene kodes som dummyvariabler i regresjonsanalyser, med en logaritmisk transformasjon av forholdet mellom kjøpspris og prisantydning som avhengig variabel. Variabelen viser hvor mye boligen er solgt over eller under prisantydning. I tillegg inkluderes omsetningshastighet og antall bud som forklaringsvariabler. Analysen utvides ved å studere effekten av auksjonsstrategiene i to ulike geografiske områder; Trondheim sentrum og distriktene i Midt-Norge. I tillegg undersøkes det hvilken effekt akseptfristen på startbudet har på kjøpsprisen. Med bakgrunn i analysene konkluderer studien med at straightforward bidding reduserer kjøpsprisen, mens hopp-bud øker kjøpsprisen. Konklusjonen er lik for de to geografiske områdene, og uavhengig av akseptfristen på startbudet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleAuksjonsstrategier i det norske boligmarkedetnb_NO
dc.title.alternativeAuction strategies in the Norwegian real estate marketnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumberV, 68 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel