Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKowalski, Stewart
dc.contributor.authorFjellingsdal, Leif Olav
dc.date.accessioned2017-02-01T10:28:12Z
dc.date.available2017-02-01T10:28:12Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2429130
dc.description.abstractIn Norwegian high schools, the use of information technology has changed dramatically the last years. At the same time, challenges related to information security have grown. Several students are just curious and want to find out what resources are possible to reach, and some have even modified their own grades. Others are more destructive, and some have spoiled the exams for both their own school and the rest of the county. There have also been other types of incidents related to information security in the schools. This master thesis is a case study, trying to identify the threats the schools are facing. One single school is examined in a qualitative study, which means that the finding are not necessarily representative. The study use a socio-technical approach, i.e. a view where information systems are seen as much more than machines, electronics and software. The socio-technical view describes the information system as an interaction between humans and machines. The analysis show that the school are relatively well prepared to handle certain types of security incidents, especially on technical level. On the other hand, the school also have some considerable challenges, especially on the social levels.nb_NO
dc.description.abstractI norske videregående skoler har broken av informasjonsteknologi endret seg dramatisk de siste årene. I den samme perioden har utfordringer knyttet til informasjonssikkerhet økt betraktelig. En del elever er nysgjerrige og ønsker å finne ut hva slags ressurser de klarer å nå, og noen har til og med klart å endre sine egne karakterer. Andre er mer destruktive, og noen har klart å ødelegge eksamen, ikke bare for egen skole, men for hele fylket. Det har også vært andre typer hendelser knyttet til informasjonssikkerhet i skolene. Denne masteroppgaven er en case studie som forsøker å identifisere truslene som skolene står overfor. En enkelt skole er undersøkt i en kvalitativ undersøkelse, noe som betyr at funnene ikke nødvendigvis er representative. Studien har en sosio-teknisk tilnærming, dvs. et syn der informasjonssystemet blir sett på som mye mer enn maskiner, elektronikk og programvare. Det sosio-tekniske tilnærmingen beskriver informasjonssystemet som en samhandling mellom mennesker og maskiner. Analysen vise at skolen er relativt godt forberedt på sikkerhetshendelser, spesielt på teknisk nivå. På den annen side, skolen har også noen betydelige utfordringer, spesielt på de sosiale nivåene.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.subjectInformation Securitynb_NO
dc.subjectNorwegian High Schoolsnb_NO
dc.subjectCase Studynb_NO
dc.subjectICTnb_NO
dc.titleInformation Security in Norwegian High Schools: A Case Studynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500nb_NO
dc.source.pagenumber94nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel