• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Se meg, forstå meg" : en undersøkelse av hvordan foreldres samarbeid er viktig for å bedre barns psykiske helse

Nøttestad, Thea Holter
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Nøttestad, Thea Holter.pdf (421.1Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2427133
Utgivelsesdato
2016
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for psykologi [1569]
Sammendrag
Denne kasusstudien undersøker viktigheten av foreldrearbeid når barn går i terapi, og hvordan terapifokus kan bidra til endring i foreldres forståelse av barnet sitt og barnets problemer. Oppgaven undersøker to kasus som er en del av et større forskningsprosjekt kalt “Objektive mål i psykoterapi med barn”. Terapimetoden som blir benyttet er tidsavgrenset intersubjektiv terapi med barn (TIB). Foreldrearbeid er en sentral del i TIB. Målet er å endre foreldrenes forståelse av barnet og dermed det transaksjonelle mønsteret, for å få barnet på utviklingssporet igjen. Et annet sentralt element i TIB er terapifokuset, som skaper retning for terapien. Resultatene viser hvordan terapifokusene i de to kasusene bidro til en endret forståelse hos foreldrene og dermed til endrede transaksjonelle mønstre i foreldre-barn relasjonen. Dette førte til en bedring hos begge barna og ble observert av foreldrene samt målt gjennom et affektbevissthetsintervju som ble tatt før og etter terapiforløpet.
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit