dc.contributor.advisor | Svendsen, Birgit | |
dc.contributor.author | Nøttestad, Thea Holter | |
dc.date.accessioned | 2017-01-12T13:04:50Z | |
dc.date.available | 2017-01-12T13:04:50Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2427133 | |
dc.description.abstract | Denne kasusstudien undersøker viktigheten av foreldrearbeid når barn går i terapi, og hvordan terapifokus kan bidra til endring i foreldres forståelse av barnet sitt og barnets problemer. Oppgaven undersøker to kasus som er en del av et større forskningsprosjekt kalt “Objektive mål i psykoterapi med barn”. Terapimetoden som blir benyttet er tidsavgrenset intersubjektiv terapi med barn (TIB). Foreldrearbeid er en sentral del i TIB. Målet er å endre foreldrenes forståelse av barnet og dermed det transaksjonelle mønsteret, for å få barnet på utviklingssporet igjen. Et annet sentralt element i TIB er terapifokuset, som skaper retning for terapien. Resultatene viser hvordan terapifokusene i de to kasusene bidro til en endret forståelse hos foreldrene og dermed til endrede transaksjonelle mønstre i foreldre-barn relasjonen. Dette førte til en bedring hos begge barna og ble observert av foreldrene samt målt gjennom et affektbevissthetsintervju som ble tatt før og etter terapiforløpet. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | NTNU | nb_NO |
dc.title | "Se meg, forstå meg" : en undersøkelse av hvordan foreldres samarbeid er viktig for å bedre barns psykiske helse | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260 | nb_NO |