Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSvendsen, Birgit
dc.contributor.authorNøttestad, Thea Holter
dc.date.accessioned2017-01-12T13:04:50Z
dc.date.available2017-01-12T13:04:50Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2427133
dc.description.abstractDenne kasusstudien undersøker viktigheten av foreldrearbeid når barn går i terapi, og hvordan terapifokus kan bidra til endring i foreldres forståelse av barnet sitt og barnets problemer. Oppgaven undersøker to kasus som er en del av et større forskningsprosjekt kalt “Objektive mål i psykoterapi med barn”. Terapimetoden som blir benyttet er tidsavgrenset intersubjektiv terapi med barn (TIB). Foreldrearbeid er en sentral del i TIB. Målet er å endre foreldrenes forståelse av barnet og dermed det transaksjonelle mønsteret, for å få barnet på utviklingssporet igjen. Et annet sentralt element i TIB er terapifokuset, som skaper retning for terapien. Resultatene viser hvordan terapifokusene i de to kasusene bidro til en endret forståelse hos foreldrene og dermed til endrede transaksjonelle mønstre i foreldre-barn relasjonen. Dette førte til en bedring hos begge barna og ble observert av foreldrene samt målt gjennom et affektbevissthetsintervju som ble tatt før og etter terapiforløpet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title"Se meg, forstå meg" : en undersøkelse av hvordan foreldres samarbeid er viktig for å bedre barns psykiske helsenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel