"Se meg, forstå meg" : en undersøkelse av hvordan foreldres samarbeid er viktig for å bedre barns psykiske helse
Master thesis
View/ Open
Date
2016Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykologi [3157]
Abstract
Denne kasusstudien undersøker viktigheten av foreldrearbeid når barn går i terapi, og hvordan terapifokus kan bidra til endring i foreldres forståelse av barnet sitt og barnets problemer. Oppgaven undersøker to kasus som er en del av et større forskningsprosjekt kalt “Objektive mål i psykoterapi med barn”. Terapimetoden som blir benyttet er tidsavgrenset intersubjektiv terapi med barn (TIB). Foreldrearbeid er en sentral del i TIB. Målet er å endre foreldrenes forståelse av barnet og dermed det transaksjonelle mønsteret, for å få barnet på utviklingssporet igjen. Et annet sentralt element i TIB er terapifokuset, som skaper retning for terapien. Resultatene viser hvordan terapifokusene i de to kasusene bidro til en endret forståelse hos foreldrene og dermed til endrede transaksjonelle mønstre i foreldre-barn relasjonen. Dette førte til en bedring hos begge barna og ble observert av foreldrene samt målt gjennom et affektbevissthetsintervju som ble tatt før og etter terapiforløpet.