• 3D Reuse in PLM for Conceptual Ship Design 

      Tornes, Bjørn (Master thesis, 2017)
      Today 3D CAD tools have become more and more used in design processes, allowing amongst other better visualization of product, computer analysis of design, etc. Even so, in ship design, 3d-design is still combined with 2D ...
    • A System Engineering Approach to evaluate PLM during Upstream Ship Design Processes 

      Hovden, Elisabeth Masdal (Master thesis, 2017)
      Ship design is a complex and iterative process to design the best possible vessel for a customer. Inside the conceptualization phase a lot of requirement information, calculations and documents is created and collected. ...
    • Den operative bruken av virtuelle AIS AtoN i søk og redning 

      Hannisdal, Eirik; Kristiansen, Ingeborg Andrea Raanes; Bjørkedal, Lillian; Pettersen, Øystein Reimers (Bachelor thesis, 2017)
      Formålet med denne oppgaven er å undersøke om formidling av søkeområder i forbindelse med søk- og redningsoperasjoner kan utføres på en mer forenklet og tidsbesparende måte. Oppgaven tar utgangspunkt i bruken av virtuelle ...
    • Development of Racking calculations in Concept Design Phase for a ROPAX Vessel 

      Hamran, Halvor Albjerk (Master thesis, 2018)
      Two racking strength calculations methods have been used to calculate the bending stresses which occurs on a car carrier when a ship is rolling in waves. The accelerations on the ship's structure and deck load will create ...
    • Dynamiske posisjonerings- og integrerte automasjonssystemer som beslutningsstøtte. 

      Holmeset, Finn Tore; Tomren, Jo Even (Master thesis, 2018)
      Oppgavens hovedmål er å se på hvordan datateknologi har utviklet seg de siste årene og finne ut om denne gir beslutningsstøtte for operatører av sikkerhetskritiske systemer. Undersøkelse av empiri fra to slike systemer ...
    • Havner som en driver for grønn skipsfart 

      Bruvik, Petter (Bachelor thesis, 2017)
      Denne oppgaven undersøker hvordan havner i Norge kan tilrettelegge for mer miljøvennlig nærsjøskipsfart. Dataen er samlet inn gjennom en distribusjon av et spørreskjema, og gjennom dybdeintervjuer med fire ulike havner. Havnene ...
    • Hvordan kan den operasjonelle driften på en ferge automatiseres? 

      Choni, Deogracias; Blomvik, Robin Flem; Nordgård, Benjamin André (Bachelor thesis, 2017)
      Oppgaven omhandler muligheten for å implementere automasjonsteknologi, for å løse rutinemessige oppgaver relatert til driften av en passasjerferge. Problemstillingen for gruppens oppgave er: "Hvordan kan den operasjonelle ...
    • Hvordan vil en digital plattform kunne effektivisere dagens containertransport? 

      Lie, Christian Eknes; Hovde, Hans Fredrik (Bachelor thesis, 2017)
      Dagens skipsnæring er preget av at aktørene benytter seg av gammel teknologi og utdaterte digitale løsninger. Gamle rutiner fører til at rederiene ikke maksimerer sin effektivitet og kapasitetsutnyttelse. I containermarkedet ...
    • Implementering av virtuelle AIS-AtoN i SAR-operasjoner 

      Flåte, Frode; Olsen, Torbjørn Bergheim (Bachelor thesis, 2017)
      Denne oppgaven handler om å undersøke om det er mulig å formidle kritisk informasjon i søk og redning på en mer effektiv måte. Problemstillingen belyser muligheten for implementering av virtuelle Automatic Identification ...
    • Integrated project delivery applied to shipbuilding 

      Chukwuladi, Masi Lucky (Master thesis, 2018)
      Using a classical or system-based design approach, tp.e naval architect in consultation with a ship-owner, develops a concept for a vessel and a contract is entered into between the design team and the ship-owner. The ...
    • Investigating product data management during conceptual ship design: A study on software implementation and design changes 

      Raj, Rizvi Ahmed (Master thesis, 2018)
      The 21st-century maritime industry is unlike the traditional shipbuilding of the past - the fast pace in product development pushing the boundary all the time. However modern shipbuilding industry is still lacking technological ...
    • Landstrøm – status og utfordringer i Norske havner? 

      Kjærstad, Ninni (Bachelor thesis, 2017)
      Når et skip ligger til kai vil det ha behov for energi. Ved å la skip forsynes med energi fra land, istedenfor å holde motorene gående, kan helse- og miljøskadelige utslipp reduseres. Norske havner har i dag muligheten til ...
    • Lederstil og personlighetstyper blant unge maritime navigatører 

      Skare, Eirik (Master thesis, 2017)
      Denne masteroppgaven er en kvantitativ undersøkelse med formål om å undersøke personlighetstype og lederstiler blant unge maritime navigatører. Oppgaven har tatt utgangspunkt i personlighetstyper ved bruk av Jungs Type ...
    • Norsk havneutvikling - Kan havnesamarbeid bidra til å styrke den norske sjøtransporten? 

      Innvær, Sindre Laurhammer (Bachelor thesis, 2017)
      I 2015 uttalte regjeringen i Norge at de ønsker at mer gods skal transporteres på sjø, ettersom at det er konkludert med at mer sjøtransport og mindre vegtransport vil gi samfunnsmessige gevinster. For å lykkes med dette ...
    • The Effect of Sloshing on a Tank Pressure Build-up Unit 

      Banne, Håvard Bolstad (Master thesis, 2017)
      This thesis work has aimed to identify how sloshing will affect a liquefied natural gas (LNG) fuel tank. The physical nature of LNG means it needs to be kept cooled and pressurized in order to remain in a liquid state. ...