Blar i Institutt for design på emneord "VDP::Technology: 500::Industrial and product design: 640"
Viser treff 1-18 av 18
-
A Study of One-handed Interaction of Large Smartphones: GUI Changes for Better Ergonomics
(Master thesis, 2015)People tend to use their smartphones one-handed, which is unergonomic for the human musculoskeletal system. Stretching the thumb to reach certain touch keys is uncomfortable. Especially now that smartphones have large ... -
Bruk av tjenestedesigntilnærminger i arbeidet med tjenesteinnovasjon rettet mot unge bankkunder
(Master thesis, 2016-08-30)Digitaliseringen i banksektoren har ført til at kundeatferden har endret seg, og åpnet opp for at utradisjonelle aktører kan entre markedet med nye, innovative løsninger. For bankene er det ikke nok å tilby tjenester som ... -
Brukersentrert smidig utvikling - Integrasjon av brukersentrert design i smidige prosesser
(Master thesis, 2016-08-30)Med et økende behov for rask produksjon av brukervennlige IT løsninger er både smidig utvikling og brukersentrert design populære metodikker innen programvareutvikling. En integrasjon av de to sees på som ønskelig for å ... -
Design of Human-Map System Interaction
(Chapter, 2008) -
Digitale eksamensløsninger i norsk universitets- og høgskolesektor: En eksplorativ studie av praksiser tilknyttet universell utforming
(Master thesis, 2016-08-30)Digitale eksamensløsninger er på vei inn i høyere utdanning og bruken av elæringssystemer er utbredt i norsk universitets- og høgskolesektor. Det er imidlertid gjort lite forskning på e-læring og universell utforming. Det ... -
Exploring Practical Implementation of Touchless Access Control Using iBeacons in Norwegian Hospitals
(Master thesis, 2016-11-14)One of the leading causes of infections and cross contaminations in hospitals is surface contact. Much is done in form of routine and design to limit pathogen transmission through surfaces, however laps in routine and new ... -
FRAMING HUMANITARIAN ACTION THROUGH DESIGN THINKING
(Doctoral thesis at NTNU;2015:276, Doctoral thesis, 2015) -
Gamification in Mobile Language Learning: Improving User Satisfaction for Norwegian Immigrants
(Master thesis, 2015)During the previous years, technology has been used for assisting immigrants with language learning in Norway. Using technology to teach languages contributes to increased effectiveness in learning for students. Students ... -
Handheld devices for use within integrated operations in the petroleum industry
(Doctoral thesis at NTNU;2016:112, Doctoral thesis, 2016)Handheld devices have been used for several years in integrated operations in the petroleum industry. There is little knowledge of the effects of their design on efficient and safe plant operation, however. Moreover, little ... -
How to make Enterprise Architecture attractive for decision makers by leveraging methods and techniques from the field of Information Visualization
(Master thesis, 2016-09-14)Enterprise Architecture is a relatively young architectural discipline that merges strategic business goals and information technology objectives. It is considered to be a promising instrument to provide management with ... -
Human-Centered Design Considerations in Healthcare Contexts: Young Children as Users of Medical Products
(Doctoral thesis at NTNU;2014:242, Doctoral thesis, 2014)Human-centered design represents an overall perspective wherein people are at the core. However, a general challenge lies in applying human-centered principles to groups of people and situations that are somehow distant ... -
IFEEL, et verktøy for tjenestedesignere til bruk i innsiktsfasen. Et casestudie fra behovskartlegging til godkjenningstest.
(Master thesis, 2016-08-30)Gode kundeopplevelser er essensielt for firmaer som vil lykkes i fremtiden, virksomheters evne til a skape verdifulle kunderelasjoner over tid fordrer genuin forståelse av kundebehov og kundereiser, kanal- og aktørsamspill ... -
Interaksjonsdesign i teori og praksis: en fenomenologisk studie av en overordnet prosessmodell fra faglitteraturen i den norske interaksjonsdesignbransjen
(Master thesis, 2015)NORSK: Fagdisiplinen interaksjonsdesign har siden den ble definert på 1980-tallet utviklet seg i tråd med den teknologiske fremveksten. Faglitteraturen innen feltet oppdaterer seg som en følge av denne utviklingen. Dette ... -
Simulering av glaukom på video
(Bachelor thesis, 2015)NORSK: Rapporten er et ønske fra Høgskolen i Gjøvik v/ Jonny Nersveen på Universell Utformingslab og Kjell Are Refsvik ved Avdeling for informatikk og medieteknikk om å se på mulighetene til å simulere synshemninger digitalt. ... -
Tjenestedesign som tilnærming for å visualisere, analysere og kommunisere tidstyver i offentlige virksomheter
(Master thesis, 2015)NORSK: Internasjonal forskning har siden 1970-tallet sett på den offentlige sektoren som lite effektiv, og forventningene fra brukerne har økt i takt med den teknologiske utviklingen og globaliseringen. Tjenestedesign har ... -
Toolkit for involvement of elderly users in Cooperative prototyping activities
(Master thesis, 2015)ENGLISH: Involving elderly users in the development process of products and services can be a complicated task that provides several challenges. The Participatory design approach recommends involvement of users throughout ... -
User-centered methods for small game development studios
(Master thesis, 2016-08-30)This thesis takes a look at how to adapt user-centered methods for user testing with small game developer studios. Reviewing earlier work reveals that little effort has been put into developing user-centered methods for ... -
Velferdsteknologiske løsninger for barn med Attention Deficit/Hyperactivity Disorder og/eller autismespekterforstyrrelser og deres foresatte
(Master thesis, 2015)NORSK: Velferdsteknologi beskriver teknologiske løsninger som enkeltindivider kan nyttiggjøre seg av for økt egenmestring, samfunnsdeltakelse og livskvalitet og forbindes ofte med teknologi som skal støtte de eldres behov ...