Browsing Øvrige samlinger by Journals "UNIPED"
Now showing items 21-40 of 62
-
Faktiske og foretrukne kilder til læring blant norske idrettstrenere
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Tidligere studier har antydet at idrettstrenere ikke får sitt behov for læring og kompetanseutvikling tilfredsstilt av formelle utdanningssystemer. Med bakgrunn i dette er målet med denne studien å undersøke faktiske og ... -
Feltbasert undervisning. Kan digital teknologi og innsikt i studenters foretrukne læringsmetoder gjøre feltbasert undervisning bedre?
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Feltkurs er en av de viktigste aktivitetene for studenter i feltbaserte disipliner som geografi, biologi, geologi, arkitektur, fysisk planlegging med mer, da trening av observasjonsevne er avgjørende for forståelse av slike ... -
Forestillinger om fred: den norske Nobelkomiteen og den europeiske integrasjonsprosessens historiedidaktikk
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Da den norske Nobelkomiteen tildelte Nobels fredspris for 2012 til Den europeiske union (EU), la komiteen stor vekt på EUs historiske bidrag til fred i Europa. Denne artikkelen påpeker at komiteens begrunnelse bygger på ... -
Fra studieveiledning til studentveiledning - en kvalitativ studie om utfordringer studieveiledere opplever å stå i, og hva de erfarer kan bidra til å møte disse
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne studien utforsket vi hvilke utfordringer studieveiledere opplever å stå i, og hva de selv erfarer som bidrar til å møte utfordringene. Dette har betydning for kvaliteten i studieveiledning. Studien ble gjennomført ... -
Fra undervisningskunnskap i matematikk til kjernepraksiser – endringer i grunnskolelærerutdanningens matematikkfag
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker endringer i tilnærmingen til matematikkfaget i de nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningene fra 2010 til 2017. Mens retningslinjene fra 2010 hadde fokus på at grunnskolelærerstudentene ... -
Gender Differences in Norwegian Engineering Students’ Understanding of Newtonian Mechanics
(Peer reviewed; Journal article, 2020)An investigation of the gender gap in engineering students’ understanding of Newtonian physics has been done. The results indicate a noticeable gender gap, in addition to an effect due to differences in preparation, i.e. ... -
I hvilken grad kan studentenes arbeidsinnsats påvirkes?
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Kvalitetsreformen har ikke ført til at gjennomsnittsstudenten har økt arbeidsinnsatsen. Mange studenter har en tendens til å utsette innsatsen til dagene før eksamen. Erfaringer fra Handelshøyskolen i Trondheim (TØH) viser ... -
Informasjonsferdigheter i høyere utdanning : erfaringer fra forsøk med integrerte kurs
(Peer reviewed; Journal article, 2013)This article examines the challenges and measures for more effective teaching of information skills, and is based on experience from working at Gjøvik University College.Results from this work indicate that information ... -
Innovativ utdanning i matematikk
(Peer reviewed; Journal article, 2015)This paper describes a project at NTNU where the aim is to modernize education in the basic mathematics subjects in order to increase students’ learning outcomes. Based on surveys and interviews, the paper reports on ... -
Internasjonalisering av høyere utdanning – hvordan imøtekommer den politiske agendaen den pedagogiske dimensjonen?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Internasjonalisering har en sentral plass i høyere utdanning, både i politiske og institusjonelle dokumenter. Internasjonaliseringskonseptet er derimot knyttet til en del uklarheter, særlig med tanke på den pedagogiske ... -
Investigating learners' viewing behaviour in watching a designed instructional video
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The production and use of video in education has increased during recent years. However, most videos are not properly designed to enhance attention and learning. In this article, we report on the design of an instructional ... -
"Jeg har klart å komme litt frem fra skyggen" – om ferdighetstrening for bachelorstudenter i sosialt arbeid
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Temaet for denne artikkelen er hvordan ferdighetstrening for sosionomstudenter kan bidra til å utdanne kvalifiserte profesjonsutøvere. Utgangspunktet er en studie av sosionomstudenters erfaringer med ferdighetstrening i ... -
"Jeg tror jeg brukte den som taus kunnskap, om du skjønner meg": En studie av sensurveiledning på bachelornivå
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Dette er en studie av sensurveiledning på bachelornivå i et stort utdanningsvitenskapelig emne. De sju sensorene ble intervjuet i etterkant av sensuren om sin bruk av veiledningsteksten. Artikkelen dokumenterer i hvilken ... -
Kan digital samhandling mellom studenteksperter i praksis stimulere til refleksjon, diskusjon og kritisk tenkning?
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Arbeidslivspraksis som en integrert del av høyere utdanning kan styrke kandidatenes kvalifikasjoner for arbeidslivet. Praksisbedrifter aktuelle i denne studien er produksjonsbedrifter, forskningsinstitusjoner, laboratorium ... -
Kombinert summativ og formativ vurdering i matematikk
(Peer reviewed; Journal article, 2015)Artikkelen framlegger resultater fra et undervisningsopplegg i matematikk for 1. års ingeniørstudenter ved HiST høsten 2013, hvor korte, digitale flervalgstester inngikk som en del av den summative vurderingen i matematikkfaget. ... -
Konflikter i studiegrupper - forekomst og konsekvenser for læring og trivsel
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Studenter i høyere utdanning er ofte organisert i studiegrupper. Hensikten er å utvikle både studentenes akademiske og relasjonelle kompetanse, herunder konflikthåndteringskompetanse. I denne studien ønsket vi å belyse ... -
Konsistente karakterer? En undersøkelse av sensor-reliabilitet i sosiologifaget.
(Journal article; Peer reviewed, 2014)I kjølvannet av Bologna-prosessen arbeides det med å standardisere karakterpraksisene ved de høyere lærestedene i Norge. I denne artikkelen presenteres erfaringene fra et vurderingsarbeid innen sosiologifaget, der et ... -
"Kriteriebasert vurdering" - hva innebærer det i praksis?
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Universitets- og høgskolerådet (UHR) har slått fast at kriteriebasert vurdering skal benyttes i høyere utdanning, men uten å forklare hvordan prinsippet skal omsettes i praksis. Denne artikkelen reiser spørsmål ved ... -
Kvalitetssystemer til stryk: En empirisk, konstruktiv studie
(Journal article; Peer reviewed, 2017)NOKUT benytter ekspertpaneler for å vurdere om kvalitetssystemene i høyere utdanning holder mål. Denne undersøkelsen retter seg mot fem institusjonelle kvalitetssystemer som ikke ble godkjent, og analyserer sannsynlige ... -
Lærerutdanneres profesjonelle utvikling
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Mens læreres profesjonelle utvikling jevnlig har blitt behandlet i forskningslitteraturen, er interessen for lærerutdanneres utvikling av nyere dato. Å være lærerutdanner beskrives som en kompleks rolle der en både skal ...