Blar i Øvrige samlinger på tidsskrift "UNIPED"
Viser treff 41-60 av 62
-
Læringsarena for tverrfaglig samarbeid - eksperter i team
(Peer reviewed; Journal article, 2015)Experts in Teamwork (EiT) is a compulsory course at 7.5 ECTS for all students at the second-degree level at the NTNU. Annually, approximately 2,000 students take the subject. The students are placed in interdisciplinary ... -
Læringsassistenters plass i kvalitetssystemer
(Journal article; Peer reviewed, 2017)I denne artikkelen undersøker jeg læringsassistenters plass i arbeidet med utdannings-kvalitet ved tre norske UH-institusjoner. Selv om nasjonale forskrifter implisitt omfatter bruken av læringsassistenter som del av ... -
Masterstudenters opplevelse av møter med veileder: ’’Det er veiledningen som gjør at en føler at en mestrer’’
(Journal article; Peer reviewed, 2013)I studier av veiledning er det ofte gjort et skille mellom den akademiske og den personlige dimensjon. Det anerkjennes videre at veiledning har betydning for studenters mestring. Med bakgrunn i denne faglige argumentasjonen, ... -
Matematikk og programmering for teknologistudenter ved NTNU
(Peer reviewed; Journal article, 2015)Matematikk er et av de mest sentrale basalfagene i teknologiutdanningen ved NTNU. Alle teknologistudenter tar minst fire emner innen matematikk og statistikk gjennom sin studietid. Disse matematikkemnene er i stadig utvikling ... -
Opplevelser av kurs i obligatorisk universitetspedagogikk
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Ph.d.-utdanning innen ingeniørfag
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Doktorgradsutdanning er en viktig del av samfunnsoppdraget til universitets- og høyskolesektoren. Dette har ført til en kraftig økning i antallet ph.d.-grader i Norge, og det har vært en tydelig dreining av ph.d.-utdanningen ... -
Positioning Industrial Design Education within Higher Education: How to face increasingly challenging market forces?
(Journal article; Peer reviewed, 2014)This paper discusses how Industrial Design Education should be adapted to pressing future challenges of higher education with respect to promoting high quality mentorship and scholarship, as well as being more economically ... -
Praksis i utlandet - en stimulans til kraftfull refleksjon?
(Journal article; Peer reviewed, 2015)Denne artikkelen fokuserer på lærerstudenters refleksjoner etter å ha hatt deler av praksisopplæringa i zambiske skoler. Empirien er 31 refleksjonstekster studentene skrev etter at de var tilbake i Norge. For å få fatt i ... -
Praksisveilederutdanning for sykepleiere og tannpleiere – hvordan oppleves veilederrollen før og etter gjennomført utdanning?
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Bakgrunn: Praksisveilederrollen i sykepleierutdanningen beskrives med stort arbeidspress og manglende tid til veiledning. Praksisveilederne beskriver at de er dårlig forberedt for veilederrollen og har lite kjennskap til ... -
Project-Based Learning in IT Education: Definitions and Qualities
(Journal article; Peer reviewed, 2018)To prepare IT graduates for professional careers, their education must provide them with “real-life” experience. There are many tasks beyond those of core software engineering and development for which students need training: ... -
Projektbaserad labundervisning inom grundläggande fysik för civilingenjörsstudenter
(Peer reviewed; Journal article, 2015)Vi presenterar resultat från en pågående omläggning av laborationerna i fysik för civilingenjörsstudenter till en projektbaserad arbetsform baserad på enkla försök med tydliga ingenjörsbetonade uppgifter. Studenternas svar ... -
A qualitative study on how to scaffold for collaborative learning in an innovative learning area, a student perspective
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Sammenhenger mellom digitalisering og utdanningskvalitet - innspill og utspill.
(Journal article; Peer reviewed, 2018)I denne studien har vi analysert 22 av de totalt 91 innspillene som ble sendt til ministeren i forbindelse med utformingen av Stortingsmelding 16 (2016-2017) Kultur for kvalitet i høyere utdanning (Kunnskapsdepartementet, ... -
Selvregulerende læring og læringsstrategier hos første års bachelorstudenter i sykepleie
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Studier i selvregulerende læring og læringsstrategier blant bachelorstudenter i sykepleie er ofte knyttet til anvendelse av ny teknologi og omfatter i hovedsak kvantitative studier. Selvregulert læring er i mindre grad ... -
Studentaktiv læring i juridiske emner
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Studenters opplevelse av egen og andres bruk av bærbar datamaskin i forelesninger
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Denne studien har sett nærmere på studenters bruk av egen bærbar datamaskin (heretter kalt PC) i en forelesningssituasjon. Vi har sett på studenters begrunnelse for bruk og faktiske anvendelse av PC. Studien ble gjennomført ... -
Studieveiledning i høyere utdanning -en kompleks og utfordrende oppgave
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne studien undersøkte forholdet mellom studieveilederes oppfatning av sin egen kompetanse, og studentenes opplevelse av veiledningen de har fått. Studien ble gjennomført i 2015 ved et norsk universitet, og besto av ... -
Teambasert læring - en studentaktiviserende og lærerstyrt undervisningsform
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Bakgrunn: Studentaktiviserende undervisning er viktig for å oppnå god læring. I teambasert læring (TBL) aktiviseres studentene individuelt, gruppevis og i plenum under ledelse av faglærer. TBL er i liten grad prøvd ut og ... -
Universitetslektorer- en neglisjert profesjonsgruppe?
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Profesjonell utvikling for ansatte i høyere utdanning er i stor grad knyttet til karriereutvikling. I Norge er det to karriereløp innenfor akademiet: dosentstigen og professorstigen. Universitetslektorer som ønsker å ... -
Å bli familieterapeut: En kvalitativ studie av videoveiledning i familieterapiutdanning
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Studenter som utdanner seg til familieterapeuter, skal tilegne seg kunnskap om aktuelle teorier og metodiske tilnærminger. De skal tilegne seg ferdigheter og utvikle et reflektert forhold til egne verdier og holdninger og ...