dc.description.abstract | I denne oppgaven oppsummeres historien til bruken av lyd i dataspill, og det spekuleres basert på denne, samt egne ønsker og erfaringer, omkring fremtiden til en del teknologier som potensielt kan gjøre bruk og produksjon av lyddesign og musikk til dataspill enklere. I tillegg til dette beskrives en del teori knyttet til bruken av lyd i multimedier, deriblant ulike strategier for komposisjon av dynamisk musikk og lyddesign til dataspill. Etter denne teoretiske delen beskrives to ulike spillprosjekter, og arbeidsprosessen med å lage lydeffekter og musikk til disse. Det reflekteres også rundt det helhetlige arbeidet med oppgaven, og hvordan det praktiske arbeidet kan sammenlignes med teorien i den første delen, samt hvilke utfordringer som har oppstått som følget av valget om å samarbeide med to eksterne spillprosjekter. Det viste seg ved ferdigstillingen av denne oppgaven at ingen av de to spillprosjektene har blitt ferdige i løpet av de nesten to årene som samarbeidene har pågått, og det har dermed ikke vært mulig å legge ved spillbare demoer av spillprosjektene med implementert lyd. Det er dermed sannsynlig at disse samarbeidene kan fortsette en god stund etter innleveringen av denne oppgaven, og frem mot spillenes ferdigstillelse. | nb_NO |