Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrostad, Per
dc.contributor.authorFlaaten, Madeleine Lorentzen
dc.date.accessioned2016-12-01T10:02:22Z
dc.date.available2016-12-01T10:02:22Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2423973
dc.description.abstractDenne oppgaven har satt søkelys på barn med CVI og sammensatte vansker i en pedagogisk sammenheng. Det overordnede målet har vært å belyse utfordringer som oppleves av pedagogisk personell i arbeidet med denne gruppen barn. Studiens problemstilling har vært: Hvilke utfordringer oppleves av pedagogisk personell i jobben med CVI og sammensatte vansker? Studien har tatt utgangspunkt i en kvalitativ forskningstilnærming, der datainnsamlingen er foretatt gjennom tre semi-strukturerte intervju. Informantene i studien er pedagoger som til daglig jobber med barn med CVI og sammensatte vansker i barnehage eller skole. Studiens resultatet er presentert ved hjelp av fire ulike hovedtema: 1) Å jobbe med CVI, 2) Veiledning, 3) CVI og 4) Opplæring, tiltak og tilrettelegging. CVI har to underkategorier: 1) Synsfunksjon og 2) Visuell tolkning og forståelse. Opplæring, tiltak og tilrettelegging har også to underkategorier: 1) Opplæring gjennom kompenserende sanser og 2) Opplæring etter §§ 2-14 og 3-10 i opplæringsloven (1998). Resultatene viser at CVI oppleves som et utfordrende fagområde å jobbe med. De fleste av informantene har et veiledningssamarbeid med Statped, for å gi elevene best mulig opplæring. Funnene i studien viser til at informantenes største utfordring tilknyttet CVI, var forståelsen av elevenes faktiske synsfunksjon. Denne usikkerheten ser ut til å forårsake både misforståelser og feil forventninger fra pedagogens side, også når det gjelder elevenes tolkningsvansker. Studien viser også til at CVI i kombinasjon med andre vansker kan påvirke synsvansken til å bli mer kompleks og utfordrende. Siden informantene i studien jobber med elever som har ulik sammensetning av vansker, kom dette til uttrykk på forskjellige måter. På bakgrunn av elevenes ulike grad av CVI og aldersnivå, gjennomførte informantene opplæringen på ulik måte. Dette gjaldt både i forhold til læringsinnholdet og hvilke informasjonskanal som benyttes for læring. Noen av informantene tilrettela for økt synsfunksjon ved hjelp av forstørrende hjelpemidler, mens andre benyttet kompenserende sanser for læring. Funnene i oppgaven indikerer også at CVI kan gi utfordringer i forhold til aktiv deltagelse i det sosiale læringsfellesskapet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleHvor mye er øynene på? : en kvalitativ intervjustudie om pedagogiske utfordringer knyttet til barn med CVI og sammensatte vanskernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel