Endringskapasitet og omdømme. Det året vi sa farvel? - Betydningen av identitet, informasjon og involvering
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2423073Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven handler om endringskapasitet og omdømme blant organisasjoner som går gjennom større endringsprosesser. Formålet er å utforske problemstillingen: Hvilke sammenhenger kan knyttes mellom god endringskapasitet og omdømme for organisasjoner som gjennomgår større endringer? Oppgaven har fokus på endringer i organisasjoner generelt, og offentlige organisasjoner med fokus på høyere utdanning spesielt. I oppgaven har jeg brukt egen organisasjon, Høgskolen i Nesna, og fusjonsprosessen mot å bli Nord universitet som case. Data som ligger til grunn for casebeskrivelsen er informasjon hentet fra ulike nettsider, ulike dokumenter og medieomtaler om institusjonen og fusjonsprosessen. Gjennom studien har jeg identifisert flere forhold som blir viktige for å forstå sammenhengen mellom endringskapasitet og omdømme, men de fleste studiene belyser ikke sammenhengen direkte. I gjennomgangen av både teoretiske og empiriske studier av både omdømme og endringskapasitet har jeg funnet at det er tydelige sammenhenger mellom disse områdene, hvor identitet, informasjon og involvering er tre forhold som blir viktige. Basert på tidligere studier og case har jeg utviklet en konseptuell modell som har til hensikt å overføres til flere typer organisasjoner som gjennomgår større endringer. Det unike med utdanningsinstitusjoner er imidlertid ligger større utfordringer knyttet til oppbygging av en enhetlig identitet.