Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMjaavatn, Per Egil
dc.contributor.authorHegg, Hege Moe
dc.date.accessioned2016-11-23T14:05:58Z
dc.date.available2016-11-23T14:05:58Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2422708
dc.description.abstractI dagens videregående skole ser man at det er et stort frafall. Hver 3. ungdom velger å slutte utdanningsløpet (Frostad & Mjaavatn, 2016). Frostad og Mjaavatn har i sin forskningsrapport om elevenes skolehverdag lagt fram tall som tyder på at det er flere elementer som spiller inn i avgjørelsen hos de unge. Min oppfatning ut ifra denne rapporten er at trivsel er et viktig element, noe jeg ville se nærmere på. I min masteroppgave vil jeg derfor se på hvilken betydning trivsel i en elev-lærer-relasjon har for elever i videregående skole. Jeg er av den oppfatning av at elever som trives i skolen, også ser nytten av å være der, og således ikke velger å slutte. Jeg har valgt å bruke primærkilden, ungdommene selv, for å svare på min problemstilling. Dette for at jeg har tro på at de beste svarene får man fra ungdommene og ikke fra lærerne som jeg mener er sekundærkilde i dette tilfellet. Min oppfatning er at det er elevene som best kan synliggjøre hva som ligger i det å trives på skolen, og hvilke faktorer som medvirker til dette. Jeg vil med dette forskningsprosjektet synliggjøre elevenes egen kompetanse om egen skolehverdag. Formålet med oppgaven er å se hva som skal til for at ungdommene trives i skolen og synliggjøre hvilke elementer som spiller inn. Jeg vil da spesielt se på emosjonell og instrumentell støtte og betydningen av dette. I Den generelle delen av lærerplanen om formidlingsevne og aktiv læring framgår det at en av de viktigste pedagogiske oppgavene til en lærer har er å gi elevene en forståelse av at de er i utvikling. Ved å skape tillit til eleven og vise at man har tro på dem, kan man skape gode relasjoner. Det er da viktig at lærerne er både engasjerte og tydelige i sin måte å undervise på. (Kunnskapsdepartementet, 2006). Summary In schools today we can see that there is a large drop out in high school. Every 3. youth choose to quit their education (Frostad and Mjaavatn, 2016). Frostad and Mjaavatn have in a research report submitted made that indicate that there are several elements that count into the decision for the young. My view on the basis of this report is that well-being is an important element, thats something I would look more into. In my thesis I will therefore look at the significance of well-being in a student-teacher relationship has for students in high school. I am of the view that students who thrive in school, also see the benefits of being there, and thus chooses not to quit. I have chosen to use the primary source, the young people themselves, to answer my question. This is because I believe that the best answers you get is from the young people ii themselves, and not from teachers who I believe is the secondary source in this case. My perception is that there are students who can best exemplify what is in it to thrive in school, and what factors contribute to this. I will with this project highlighting the students' own knowledge about their day in school. The purpose of the exercise is to see what it will take for the young people thrive in school and identify elements that count. I will particularly look at the emotional and instrumental support and their significance. In the general part of the curriculum of communication skills and active learning appears that one of the main educational duties of a teacher is to give students an understanding that they are evolving. By creating trust in the pupil and prove that you have faith in them, one can create good relations. It is important that teachers are both dedicated and clear in their way of teaching (Ministry of Education, 2006).nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleHvordan kan jeg som lærer fremme trivsel i en elev-lærer-relasjon for å hindre frafall i videregående skole?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel