• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Belysning - Made in Kenya?: Et steg på veien til miljøvennlig belysning i Majiwa, Kenya

Opsiøn, Lene Katrine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
737432_ATTACHMENT01.zip (13.77Mb)
737432_FULLTEXT01.pdf (28.08Mb)
737432_COVER01.pdf (3.567Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/241940
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for maskinteknikk og produksjon [2588]
Abstract
Gjennom arbeidet presentert i denne oppgaven er det fremmet et grunnlag for videre utvikling av løsninger til problemstillingen rundt bruk av parafinlamper i utviklingsland. I Kenya, et land med om lag 44 millioner mennesker, er det kun 16 % av befolkningen som er tilkoblet det nasjonale kraftnettet. Det vil da si at hele 84 % har ikke tilgang til strøm via nett og når det kommer til belysning, må ta i bruk alternative metoder. Parafinlampen er den mest utbredte formen for belysning selvstendig av kraftnettet, og denne brukes hyppig. Gjennom forbrenning av parafin forekommer gasser som er både miljø- og helseskadelige. Majiwa er et tettsted sørvest i Kenya, i provinsen Nyanza. Det er denne oppgavens geografiske utgangspunkt. Gjennom feltarbeid til det aktuelle stedet ble informasjon om brukeren, omgivelser og andre forhold innhentet og erfart. Det ble gjennomført observasjoner av brukeren med parafinlamper og andre, mer miljøvennlige, lamper, samt gruppesamtaler og hjemmebesøk. Ved samarbeid med ARO senteret, KCA og Fab Lab ble brukerens og omgivelsenes egenskaper kartlagt. Brukere i denne sammenhengen er avgrenset til befolkningen i det aktuelle området som benytter parafinlamper som eneste belysning. Flere aspekt rundt parafinlampen, teknologi, marked og forbruk, er analysert og brukes som grunnlag for videre arbeid i oppgaven. Gjennom brukeranalysen ble det avdekket enkelte utfordringer som kunne operere som barriere mellom bruker og et eventuelt nytt produkt. Varierende kunnskapsnivå, lav inntekt og redusert initiativ til å endre atferd, er utfordringene som ses på som mest kritiske. Videre er to konsepter detaljert. Disse er, etter en evaluering, konsepter som velges å fokusere videre på. Konseptet, produksjon av en billigere lampe som produseres i nærområdet, omhandler å benytte småskala elektrisitetsgenerering gjennom omdanning fra solcelleenergi til elektrisitet. Viktige kriterium som er utredet gjennom oppgaven presenteres i en produktkravspesifikasjon. Denne bør jobbes videre med, og gjennom prototyper og brukertester vil kravene bli mer detaljert og enstydige. Det andre konseptet, skolekonkurranser, er et konsept som omhandler å engasjere barn for å skape kunnskap, tilhørighet og vilje til selvutvikling. Dette konseptet er valgt å la stå relativt åpent, slik at videre arbeid vil skje på få premisser. Engasjement av barn ses på som viktig, ettersom vaner fra barnsben er vonde å vende. Ved å introdusere innovasjon, entreprenørskap og teknologi i en tidlig fase av livet, vil ikke barrierene være like store som voksen. Som nevnt innledningsvis er denne oppgaven ment som et grunnlag for videre arbeid. Gjennom løsningsspesialisering, implementering og realisering vil en løsning bli mer og mer tydelig. Det er en oppgave som går i dybden på mange aspekt ved bruker og tar sikte på å gi en grundig forklaring av omstendighetene.
Publisher
Institutt for produktutvikling og materialer

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit