• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Er gammel vane vond å vende? : en casestudie om implementering av Concurrent Engineering i ÅF Reinertsen

Lerbakk, Mats; Bakkmyr, Martin Gran
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Mats Lerbakk og Martin Gran Bakkmyr Masteroppgave med riktig sideoppsett.pdf (4.653Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2417894
Date
2016-10-27
Metadata
Show full item record
Collections
  • NTNU Handelshøyskolen [712]
Abstract
I takt med en negativ trend i bygg- og anleggsbransjens arbeidsproduktivitet, har kompleksitet

knyttet til tverrfaglige prosjekt stadig økt. Under denne forutsetning, har bedrifter i bransjen

blitt presset til å finne nye arbeidsmåter for å øke effektivitet. Concurrent Engineering (CE) er

en arbeidsmetode som i andre industrier har blitt implementert med bemerkelsesverdige

ytelser. Det har vært et mål for vår casebedrift å bruke CE i deres prosjekter, men har per dags

dato ikke lyktes med å forankre metodikken gjennom hele organisasjonen. Målet med denne

studien er å identifisere utfordringer knyttet til innføring av CE, for deretter å tilrettelegge

løsninger for vellykket implementering. På bakgrunn av dette har studien til hensikt å besvare

følgende problemstilling: Hva er barrierene for implementering av Concurrent Engineering,

og hvordan kan konsulentbedrifter i bygg- og anleggsbransjen legge til rette for å lykkes?

For å besvare studiens problemstilling ble det funnet mest hensiktsmessig å benytte en

casestudie. I og med at problemstillingen krever en dypere forståelse av et fenomen, var dette

gunstig for vårt forskningsopplegg. Teoriens rolle i studien er å danne et rammeverk som skal

gi en oversikt over grunnleggende elementer ved CE-metodikken, samt hvordan man kan

legge til rette for implementering. Det er noe begrenset innarbeidet litteratur på CE i bygg- og

anleggsbransjen, både i Norge og internasjonalt. Teorien er derfor etter beste evne tilpasset

caset gjennom metodens pendlende forhold mellom teori og empiri. Studien resulterer i

praktiske og teoretiske implikasjoner, som vil være et bidrag til litteraturen. Empiriske data

ble samlet inn gjennom kvalitative intervju av nøye utvalgte representanter fra casebedriften.

Resultatene fra undersøkelsene viser at det er flere utfordringer som står til hindring for

vellykket implementering av CE. Samhandling er en barriere og en forutsetning for at man

skal lykkes med å implementere CE. Vi fant et behov for å øke tverrfaglig samhandling for å

kunne skape en felles arbeidskultur og eliminere problemer med suboptimalisering.

Manglende kunnskap om metodikken og hvordan den utøves er kanskje den største

utfordringen. Opplæring vil gi tydelige signaler for hvilken retning organisasjonen ønsker å

bevege seg i. Det er også et stort behov for å utarbeide prosedyrer for hvordan CE skal utøves

i bedrifter, samt hensiktsmessige måleverktøy for å utforske forbedringspotensial. Studien

indikerer at kunders rolle knyttet til implementering er av langt større betydning enn hva

litteraturen foreslår.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit