Er gammel vane vond å vende? : en casestudie om implementering av Concurrent Engineering i ÅF Reinertsen
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2417894Utgivelsesdato
2016-10-27Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1516]
Sammendrag
I takt med en negativ trend i bygg- og anleggsbransjens arbeidsproduktivitet, har kompleksitet
knyttet til tverrfaglige prosjekt stadig økt. Under denne forutsetning, har bedrifter i bransjen
blitt presset til å finne nye arbeidsmåter for å øke effektivitet. Concurrent Engineering (CE) er
en arbeidsmetode som i andre industrier har blitt implementert med bemerkelsesverdige
ytelser. Det har vært et mål for vår casebedrift å bruke CE i deres prosjekter, men har per dags
dato ikke lyktes med å forankre metodikken gjennom hele organisasjonen. Målet med denne
studien er å identifisere utfordringer knyttet til innføring av CE, for deretter å tilrettelegge
løsninger for vellykket implementering. På bakgrunn av dette har studien til hensikt å besvare
følgende problemstilling: Hva er barrierene for implementering av Concurrent Engineering,
og hvordan kan konsulentbedrifter i bygg- og anleggsbransjen legge til rette for å lykkes?
For å besvare studiens problemstilling ble det funnet mest hensiktsmessig å benytte en
casestudie. I og med at problemstillingen krever en dypere forståelse av et fenomen, var dette
gunstig for vårt forskningsopplegg. Teoriens rolle i studien er å danne et rammeverk som skal
gi en oversikt over grunnleggende elementer ved CE-metodikken, samt hvordan man kan
legge til rette for implementering. Det er noe begrenset innarbeidet litteratur på CE i bygg- og
anleggsbransjen, både i Norge og internasjonalt. Teorien er derfor etter beste evne tilpasset
caset gjennom metodens pendlende forhold mellom teori og empiri. Studien resulterer i
praktiske og teoretiske implikasjoner, som vil være et bidrag til litteraturen. Empiriske data
ble samlet inn gjennom kvalitative intervju av nøye utvalgte representanter fra casebedriften.
Resultatene fra undersøkelsene viser at det er flere utfordringer som står til hindring for
vellykket implementering av CE. Samhandling er en barriere og en forutsetning for at man
skal lykkes med å implementere CE. Vi fant et behov for å øke tverrfaglig samhandling for å
kunne skape en felles arbeidskultur og eliminere problemer med suboptimalisering.
Manglende kunnskap om metodikken og hvordan den utøves er kanskje den største
utfordringen. Opplæring vil gi tydelige signaler for hvilken retning organisasjonen ønsker å
bevege seg i. Det er også et stort behov for å utarbeide prosedyrer for hvordan CE skal utøves
i bedrifter, samt hensiktsmessige måleverktøy for å utforske forbedringspotensial. Studien
indikerer at kunders rolle knyttet til implementering er av langt større betydning enn hva
litteraturen foreslår.