Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrusethaug, Frida Indrebø
dc.contributor.authorBy, Stein Olav
dc.date.accessioned2016-10-24T08:12:18Z
dc.date.available2016-10-24T08:12:18Z
dc.date.issued2016-10-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2417168
dc.description.abstractOffentlig sektor kjøper varer og tjenester for omlag 400 milliarder kroner i året, og det er behov for å utnytte disse ressursene bedre i retning av innovasjon. Sektoren står i dag ovenfor en sterkt voksende etterspørsel etter bedre, mer effektive og mer differensierte tjenester og produkter. En av de viktigste samarbeidspartnerne for innovasjon i offentlig sektor er private foretak/næringslivet som leverandører. Det eksisterer i mindre grad forskning på hvordan dette samarbeidet bør praktiseres for å kunne skape innovasjon. På bakgrunn av dette ønsker vi å finne svar på følgende problemstilling: "Hvordan kan kunde-leverandør relasjoner stimulere til innovasjon i offentlig sektor?". For å besvare denne problemstillingen ble det benyttet casestudie som metode. Teorien for studien omhandler kjernetemaene innovasjon, nettverk og relasjoner. Teorien blir gjennom fremleggelsen satt i kontekst med hverandre og offentlig sektor, med formål om å gi leseren et rammeverk og en helhetlig forståelse av studien. Empirisk data ble samlet inn gjennom intervjuer hos en casebedrift i offentlig sektor, samt tre underliggende leverandører fra næringslivet. Empirisk data sammen med teoretiske rammeverket dannet utgangspunktet for analyse og diskusjon. Hovedfunn viser at det nå har vært en oppmykning av regelverket og at disse rammene ikke lenger er hindringen for innovasjon. Begrensningene ligger snarere i relasjonene og hvordan disse utnyttes. Studiet viser til at kunde-leverandør relasjoner som har et langsiktig perspektiv har best utgangspunkt for å stimulere til innovasjon. Forventninger og krav i disse kunde-leverandør relasjonene er basert på formelle kontrakter og rammeavtaler hvor innovasjon i liten grad er tema. For at samarbeidet skal stimulere til innovasjon må det stilles realistiske krav og forventninger, etter grundig ressurskartlegging og tydelig forventningsstyring. Studiet viser at alle aktører må være transparente og dele sine mål slik at de ser deres interesser og formål bli oppfylt gjennom innovasjonsprosessen. Ved å endre tilnærming og tilrettelegge for strategisk utvikling vil kunde-leverandør relasjonen i større grad stimulere til innovasjon. Den største interne pådriveren er de ansatte. For å utnytte dette må de ansatte gis tilstrekkelig spillerom, slik at det hele kunnskapsbasen mobiliseres for å drive frem innovasjon i relasjonen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleInnovasjon i kunde-leverandør relasjoner : et casestudie i offentlig sektornb_NO
dc.title.alternativeInnovation in customer-supplier relationships : a case study in the public sectornb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumberVII, 79, X s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel