Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBoks, Casparus
dc.contributor.advisorHøiseth, Marikken
dc.contributor.authorTrondsen, June Kyong
dc.date.accessioned2016-10-23T14:00:37Z
dc.date.available2016-10-23T14:00:37Z
dc.date.created2015-10-23
dc.date.issued2015
dc.identifierntnudaim:12425
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2417114
dc.description.abstractBakgrunn Mye av motivasjonen for denne oppgaven var et ønske om å arbeide med brukersentrert design i en tabubelagt kontekst. Målet mitt var å utforske meningsskaping og interaksjon innenfor et spennende og nytt tema, og samtidig bedre forstå hvordan jeg som designer kan bidra for å fremme seksuell velvære. Mål Gjennom et konseptstudie ville jeg utforske hvordan man kan designe for seksuell velvære. Målet har vært å komme frem til et konkret designforslag, basert på et omfattende innsiktsarbeid, som illustrerer hva man kan lage og hva man bør ta hensyn til. Jeg ville skape noe som kan gi nytteverdi for liknende prosjekter eller bidra med kunnskap på et område hvor det finnes lite eksisterende forskning. Prosessen Jeg gikk bredt ut i innsiktsfasen, samlet inn store mengder informasjon og gjorde et omfattende analysearbeid. Mye av bakgrunnen for dette var å forstå begrepet seksuell velvære og hvordan dette temaet utspiller seg i krysningspunktet med design. Et annet formål med innsiktsarbeidet var å avdekke nye interessante områder, identifisere hvor det er rom for forbedringer og hvor det er rom for design. Det var en utforskende og iterativ fase hvor nye spørsmål oppstod og dyttet oppgaven i en ny retning. Jeg la vekt på å hente informasjon fra flere kilder og på tvers av ulike fagområder. Innsiktsfasen kan derfor deles i tre hovedgrener, det som er bruker-, marked- og faglig orientert. Teknikker for brukerinvolvering ble vektlagt som en spesielt viktig del av oppgaven. Jeg ville se problemstillinger fra brukers perspektiv og samtidig studere hvordan ulike designmetoder kan anvendes i en tabubelagt kontekst. En stor del av prosessen ble også viet til å utforske ideer og kartlegge løsningsrom. Glidemiddel ble identifisert som et produkt hvor det er rom for forbedring og siste del av prosessen fokuserte på å ta kunnskapen jeg hadde tilegnet meg og artikulere dette til et begripelig konsept. Resultat Sluttdelen av oppgaven beskriver endelig løsning på konseptnivå. Det er en glidemiddelløsning som tar høyde for brukskontekst ved å ha fokus på taktil interaksjon. Konsepter blir formalisert gjennom beskrivelser i rapporten og i en fysisk og funksjonell prototype. Selv om endelig prototype er en sammenføyning av et nøye innsiktsarbeid, så ligger selve resultatet og verdien av denne oppgaven i den kunnskapen jeg har generert og dokumentert i selve rapporten. Jeg mener studiet mitt kan ha en overføringsverdi. Andre designere kan dra nytte av dette studiet og bruke denne tilnærmingen når de jobber med seksuell helse. Dette kan også tilpasses andre tabubelagte situasjoner hvor temaet fortsatt er sensitivt og brukerbehovene implisitte, men hvor seksualitet ikke nødvendigvis står i fokus.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.subjectIndustriell design, Produktdesign
dc.titleHvordan designe for seksuell velvære
dc.typeMaster thesis
dc.source.pagenumber237


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel