Sykepleiers rolle: mestring og multipel sklerose.
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2416878Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikt: Hensikten med denne oppgaven er å belyse hvordan sykepleier kan bidra til i gi økt mestring hos pasienter med multiple sklerose med lettere funksjonssvikt. Metode: Gjennom en systematisk litteraturstudie har vi funnet 8 forskningsartikler. Gjennom en analyse av disse 8 artiklene identifiserte vi fellestrekk og ulikheter, som videre ble belyst av relevant og eksisterende teori. Resultat: Det er kommet frem gjennom forskningsartiklene at sykepleierne møter på kliniske utfordringer i møte med pasienter med MS og hvordan sykepleier skal forholde seg til disse. Artiklene får også frem sykepleier samfunnsmessige funksjon, samhandling mellom sykepleier og pasient med tanke på informasjon, støtte og metoder for å kommuniasere på, og ulike mestringsstrategier for å takle de kliniske utfordringene. Konklusjon: Sykepleier kan over en periode hjelpe pasienten til å oppnå mestring ved å skape et partnerskap, kartlegge gjevnlig, lage mål og tiltak til pasientens problemområde, og videre hjelpe pasienten til å ta kontroll over situasjonen og bli mer selvstendig gjennom selvledelse. *** Purpose: The purpose of this study was to examine how nurses can help to increase coping in patients with multiple sclerosis with a lighter disfunction. Method: Through a systematic literature review, 8 articles wew selected. After conducting a critical analysis of these articles, similarities and differenced were identified. Results: Various type of clinical challenges when treating a person with MS in need of health care. The articles focused on nurses societal function and interaction between nurse and patient in terms of information, support and methods of communication, and different coping strategies to deal with the clinical challenges. Conclusion: Nurses can over a period help the patient to achieve coping strategies by creating a partnership, identify problems, create goals and measures these, and further help the patient to take control of the situation and be more independent through self-management.