Barn som pårørende til kreftpasienter
Abstract
Hensikt: Hensikten med denne studien var å belyse barn og ungdom sine erfaringer knyttet til informasjon og kommunkasjon når mor eller far har fått kreft. Metode: Metoden vi har valgt å bruke i oppgaven vår er en systematisk litteraturstudie, der vi har gått systematisk til verks for å finne relevant forskning som passer temaet. Vi har brukt søkemotorer som CINAHL, pubmed, swemed+ og sykepleien.no. Vi valgte kun artikler av kvalitativ design, da vi var ute etter erfaringer fra barn og ungdom. Vi brukte studien til Evans (2002) når vi analyserte artiklene. Resultat: Etter å ha analysert artiklene kom vi frem til flere sentrale funn som gikk igjen i artiklene. Temaer som ensomhet, mestring, tid sammen og det å snakke sammen dukker opp. Ungdommen følte seg ofte alene, fordi de følte de ikke alltid hadde noen å snakke med. For å komme seg gjennom sykdomsperioden, følte ungdommene det var en lettelse å distrahere seg fra hverdagen preget av sykdom. Konklusjon: Det kom frem både i studier og i teori, at ungdom hadde et stort behov for informasjon og kommunikasjon med både familie, venner og profesjonelle. *** Aim: The aim of the study was to clarify how children and adolescents experienced information and communication when a parent is suffering from cancer. Method: The method we have chosen to use in our thesis is a systematic literature review, where we have gone of systematic action to find relevant research that fit the theme of the thesis. We have used search engines such as CINAHL, PubMed, swemed+ and sykepleien.no. Because we were looking for experiences of children and adolescents we only chose articles of qualitative design. We used the study to Evans (2002) when we analyzed the articles. Results: After analyzing the articles, several findings appeared. Subject such as loneliness coping, spending time together and speak with each other came forward. The adolescents' often felt alone, because of the lack of people who understand how they felt. A coping strategy was to distract themselves by doing other things. Conclusion: In the articles and the theory, it was showed that the adolescents' had a big need to get information about the diseas, and also to communicate with family, friends and profesionals.