Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAambakk, Mai Britt
dc.contributor.advisorVestgarden, Lisbeth Alnes
dc.contributor.authorTollås, Elisabeth Kipperberg
dc.contributor.authorJenssen, Wiviann Laukli
dc.date.accessioned2016-10-14T13:22:59Z
dc.date.available2016-10-14T13:22:59Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2415299
dc.description.abstractHensikt: Hensikten med denne bacheloroppgaven er å undersøke hvordan sykepleiere opplever det første året ut i arbeid etter endt studie.nb_NO
dc.description.abstractMetode: Oppgaven er en systematisk litteraturstudie, basert på 9 vitenskapelige forskningsartikler. Vi har innhentet relevant litteratur gjennom litteraturstudie, pensum for bachelor i sykepleie og selvvalgt litteratur vi fant relevant for problemstilling i oppgaven.nb_NO
dc.description.abstractResultat: Resultatene fra det systematiske litteraturstudiet ble delt inn i tre hovedkategorier. Støtte og veiledning, ledelse og ansvar og til slutt stress og mestring. Det kom frem i studiene at disse tre kategoriene var i all hovedsak avgjørende for opplevelse til den nyutdannede den første tiden ute i arbeid. Opplevelsen av både tilbudet og kvaliteten på støtte og veiledning varierte i stor grad hos de ulike deltagerne. Videre så vi at den nye rollen som sykepleier ble mottatt i ulik grad hos de nyutdannede. Mange så på det nye ansvaret som sykepleier og teamleder som overveldende og dette kunne bidra til et ekstra stressmoment i arbeidshverdagen. Under stress og mestring kom det frem at deltagerne opplevde stress i ulik grad i arbeidshverdagen, men fokuset lå på å mestre den nye arbeidshverdagen og stressede situasjoner, slik at mestringsfølelsen gikk opp og stressnivået sank.nb_NO
dc.description.abstractKonklusjon: Som nyutdannet sykepleier mangler en handlingskompetanse og organisatorisk kompetanse. Ansvar, ledelse, stress og manglende støtte viser seg å være faktorer som er med å påvirke overgangen fra student til yrkesaktiv sykepleier det førte året. Vi kan også se at dersom den nyutdannede sykepleieren opplever støtte og veiledning på arbeidsplassen, bidrar det til at de kan oppleve mestring, samt at stressnivået synker og sykepleieren opplever å bli tryggere og sterkere mentalt.nb_NO
dc.description.abstract***nb_NO
dc.description.abstractObjective: The topic of this litteratur study is "The transiton from beeing a student to a working nurse". The purpose of this bachelor thesis is to examine how nurses experience their first year as a working nurse.nb_NO
dc.description.abstractMethods: This is a systematic literature study, based on 9 academic research articles. We obtained relevant literature through a systematic literature search, curriculum for the Bachelor of Nursing and chosen literature which we found relevant to our study.nb_NO
dc.description.abstractResults: The results of the systematic literature study was divided into three main categories. Support and guidance, leadership and responsibility and stress and coping. It emerged in studies that these three categories was mainly crucial to the experience the new nurses had of the first year. The experience of both the quality of support and guidance varied. Furthermore, we saw that the new role as a nurse was received in varying degrees. Many viewed the new responsibility as a nurse and team leader as overwhelming and this may contribute to an additional stress factor in their daily work. Some of the participants experienced stress in varying degrees in the working day, but the focus was on mastering the workday and stressful situations, so the sense of achievement went up and stress levels fell.nb_NO
dc.description.abstractConclusion: New graduate nurses lack an action-and organizational competence. Responsibility, leadership, stress and lack of support proves to be factors influencing the transition from student to working nurse the first year. We can also see that if the graduates nurse experiencing support and guidance in the workplace, it contributes to the feeling of success, and that the stress level decreases and nurse experience being safer and stronger mentally.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.subjectSykepleier: nyutdannedenb_NO
dc.subjectSykepleiers opplevelsenb_NO
dc.titleFra student til yrkesaktivnb_NO
dc.title.alternativeThe transition from beeing a student to a working nurse.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Occupational health: 809nb_NO
dc.source.pagenumber55nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge