dc.contributor.advisor | Hammer, Rigmor | |
dc.contributor.advisor | Bringsli, Gunn | |
dc.contributor.author | Fagervoll, Fride Lise | |
dc.contributor.author | Waagan, Julianne Peterson | |
dc.date.accessioned | 2016-10-14T11:19:28Z | |
dc.date.available | 2016-10-14T11:19:28Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2415214 | |
dc.description.abstract | Hensikt: Oppgaven beskriver hvordan nyutdannede sykepleiere opplever overgangen til arbeidslivet og hvilke konsekvenser dette kan medføre. | nb_NO |
dc.description.abstract | Metode: Litteraturstudien er basert på åtte nyere forskningsartikler, der alle er av kvalitativt design. | nb_NO |
dc.description.abstract | Resultater: Nyutdannede opplever høye forventninger knytt til sin prestasjon. Med lite erfaring kan det være krevende å utfylle sykepleierollen. Et hektisk arbeidsmiljø, stort ansvar og mange oppgaver skaper utfordringer i arbeidshverdagen. Opplæring, veiledning og støtte fra erfarne sykepleiere var avgjørende for en god introduksjon til yrket. Ved økt kunnskap og erfaring, ble det lettere å prioritere og stole på sine egne vurderinger. De krav som farger en ekspertorganisasjon kan stride imot sykepleierens kompetanse ved yrkesdebut. | nb_NO |
dc.description.abstract | Konklusjon: I den norske helsetjenesten blir det helhetlige og individualistiske sykepleieperspektivet stadig presset av bedriftsøkonomisk tankegang og standardisering. Dette kan føre til at nyutdannede opplever å stå i et press mellom to ulike verdener. Litteraturstudien konkluderer med at nyutdannede er uerfaren og har behov for tid og støtte til å utvikle sin kompetanse. Fravær av dette kan få negative konsekvenser som dårlig samvittighet og nedsatt selvtillit. Ønsket om å bli værende i yrket kan bli truet. | nb_NO |
dc.description.abstract | *** | nb_NO |
dc.description.abstract | Purpose: This paper describes how newly educated nurses experience the transition to work-life and the various consequences it can entail. | nb_NO |
dc.description.abstract | Method: This paper bases itself on eight recent qualitative research articles. | nb_NO |
dc.description.abstract | Results: Newly educated nurses experience high expectations in regards to their own performance. With little experience it can be demanding to fulfill the nursing role. A hectic workplace environment, big responsibility, and many tasks make a challenging workday. On-job training, guidance, and support from experienced nurses is essential for a good introduction to the profession. Through greater knowledge and experience, it becomes easier to prioritize and have confidence in one's own assessments. The demands that are placed upon an expert organization can stand in contrast to a nurses competence, when debuting in their profession. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/ | * |
dc.subject | Sykepleier: nyutdannede | nb_NO |
dc.subject | Arbeidsliv | nb_NO |
dc.title | Nyutdannede sykepleieres yrkesdebut. | nb_NO |
dc.title.alternative | Newly educated nurses debuting in their profession. | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 65 | nb_NO |