Spjelkavik Videregående Skole
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2414990Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Målet med denne oppgaven var å 3D-modellere og dimensjonere den bærende konstruksjonen til det nye tilbygget på Spjelkavik videregående skole. Arbeidet har hatt grunnlag i arkitekttegninger tegnet av Skylstad Arkitektur AS. Det er gjort en vurdering av materialvalg med hensyn på bygningsmessig påvirkning, økonomi, miljø, fleksibilitet og visuell kvalitet. I startfasen ble det sett på mye relevant og grunnleggende teori for oppgaven. Der vi var innom fagbøker, standarder, eurokoder, internettsider og gamle prosjektrapporter. Noe som gav oss et teoretisk og dimensjonerende grunnlag for oppgaven. Dette gav oss også grunnlag for å velge en konstruksjon med stålsøyler, stålbjelker og betong hulldekke. For dimensjonering av bæresystemet ble det laget en enkel 3D-modell av bygget i FEM-Design. Egenlaster blir definert automatisk av programmet etter valg av konstruksjonsdeler. Nyttelaster og andre laster som vind og snø er laster som vi fant parametere for i dimensjoneringsgrunnlaget for å legge inn manuelt i programmet. Det ble også manuelt lagt inn ulike lastkombinasjoner, der FEM-Design velger hvilken kombinasjon som er mest ugunstig av innlagte lastkombinasjoner. Fundament ble dimensjonert i Ove Sletten Btsnitt. Jordskjelvberegningen ble generert i FEM-Design. Av de ulike lastkombinasjonene ser vi at vind er en mer ugunstig last enn jordskjelv, derfor er ikke jordskjelv en dimensjonerende last. Som kontroll på beregningene fra FEM-Design har det blitt tatt et utvalg av de ulike konstruksjonsdelene og kontrollert for hånd. Eksempelvis en bjelke, en søyle, sveis og fotplater. De manuelle beregningene ble ført inn i regnearket Mathcad. Når dimensjoneringen var fullført og alle dimensjoner var valgt ble konstruksjonen 3D-modellert i Revit. I tillegg til 3D-modeller har vi produsert arbeidstegninger i alt fra plan til detaljer. Med dette er prosjektet gjennomført i henhold til problemstilling. Viktig å vise til at problemstillingen ikke dekker en fullstendig prosjektering av bygget, men bare den bærende konstruksjonen. Så en totalprosjektering av bygget vil være den naturlige fortsettelsen på dette prosjektet.