Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReams, Jonathan
dc.contributor.authorRøraas, Gunhild Archer
dc.date.accessioned2016-10-04T13:09:54Z
dc.date.available2016-10-04T13:09:54Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2412827
dc.description.abstractHensikten ved studien har vært å utforske menneskers forståelse av, og forhold til, lykke. Informantkriteriene har basert seg på følgende likheter: alder (40-50 år) og høyere utdannelse, og ulikheter: familiesituasjon, tro, yrke og kjønn. Jeg la også vekt på at informantene skulle ha yrkeserfaring som omhandlet interaksjon i relasjon, enten en-til-en, eller en-til-gruppe. Det empiriske forskningsmaterialet i oppgaven er samlet inn ved et halvstrukturert dybdeintervju, og baserer seg på fenomenologisk og hermeneutisk metode. Datamaterialet ble analysert ved anvendelse av Giorgis fenomenologiske metode. Analyseresultatene består av hovedkategoriene (1) Øyeblikkets gleder, (2) Autentisitet = styrker = lykke, (3) Ubetinget kjærlighet, (4) Å identifisere og styrke signaturstyrkene og (5) Følte føringer for å ha visse styrker. Kategoriene ble belyst av litteratur tilknyttet den positive psykologien. Blant de hyppigste nevnte teoretikerne er blant annet Diener, Ryan & Deci, Carlquist og Seligman. Studien beskriver et hedonisk og eudaimonisk lykkeperspektiv, og presenterer teorier underlagt de ulike perspektivene. Det redegjøres også for Seligmans tre veier til lykke og hvordan disse sees i sammenheng med de overnevnte perspektivene. Informantenes forståelse av, og forhold til, lykke, sees i sammenheng med Seligmans tre veier til lykke. I drøftingskapittelet diskuterer jeg blant annet hedonismen som en verdinøytral forståelse av lykke, hvorvidt det er rom for å utøve signaturstyrker i dagens samfunn og om Seligmans tre veier kan forstås som en modningsprosess.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.titleHvordan oppleves lykke? : et innblikk i tre informanters største livsutfordringernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber49nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel