• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Å dele eller ikke dele, det er spørsmålet : en studie av kunnskapsdeling mellom finansrådgivere i DNB

Mo, Idun Garmo
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Mo_2014.pdf (2.900Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2412755
Utgivelsesdato
2016-10-04
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • NTNU Handelshøyskolen [1068]
Sammendrag
Dagens samfunn betegnes som et kunnskapssamfunn. Forvaltning av kunnskap antas å være

utrolig viktig for organisasjoners prestasjoner og resultater. Denne avhandlingen undersøker

kunnskapsdelingspraksis i DNB. Min overordnede problemstilling er som følger: Hvordan

praktiseres kunnskapsdeling mellom kunnskapsarbeidere i DNB?. Forskningen har vært

fokusert mot finansrådgivere ved to bankkontor i Trondheim, og jeg har definert

finansrådgivere som kunnskapsarbeidere. Det ene kontoret, DNB Torvet, har cellekontor,

mens det andre kontoret, DNB Solsiden, har åpent kontorlandskap. For å belyse

problemstillingen har jeg formulert to forskningsspørsmål jeg vil svare på. Det ene spørsmålet

omhandler ulike arenaer for kunnskapsdeling. Det andre spørsmålet omhandler faktorer i

organisasjonskulturen som kan fremme og hemme kunnskapsdelingsprosesser.

For å svare på forskningsspørsmålene har jeg valgt å gjennomføre et kvalitativt studie med en

stegvis-deduktiv induktiv tilnærming. Jeg har valgt casestudie som forskningsdesign, og DNB

er min forskningsenhet. Min primære datageneringsmetode er dybdeintervjuer med fem

finansrådgivere fra hvert bankkontor. Jeg har i tillegg gjennomført tre observasjonsdager på

hvert kontor som supplement. For å drøfte forskningsspørsmålene mot generert empiri

benytter jeg teori knyttet til kunnskapsledelse, læring og organisasjonskultur.

Mine funn tyder på at det er kultur og vilje for å dele kunnskap i DNB, og kunnskapsdeling

praktiseres både gjennom fysiske og virtuelle arenaer. Den viktigste

kunnskapsdelingspraksisen er problemløsning gjennom daglig samhandling mellom kolleger.

Det åpne kontorlandskapet på Solsiden støtter tilsynelatende denne praksisen best på grunn av

fravær av fysiske hindringer mellom kollegene. En begrensning for praksisen på Solsiden er

behovet for konsentrasjon som tvinger finansrådgiverne ut av det åpne landskapet. Hos DNB

Torvet veier kunnskapsdeling ved kaffemaskinen og i interne gruppemøter til en viss grad opp

for mangel på visuell tilgang til kollegene grunnet private cellekontor.

Funnene viser en tendens til å bruke informasjon og kunnskap som synonymer. Skillet

mellom disse begrepne fører avslutningsvis til en diskusjon om betydningen av begrepet

kunnskapsdeling. Diskusjonen munner ut i en ny definisjon på kunnskapsdeling.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit