• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Institutt for design
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for arkitektur og design (AD)
  • Institutt for design
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Utvikling av digitalt spill for økt forståelse av matematiske konsept

Blytt, Mikkel
Master thesis
Thumbnail
View/Open
753403_FULLTEXT01.pdf (9.623Mb)
753403_ATTACHMENT01.zip (59.28Mb)
753403_COVER01.pdf (406.0Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/241261
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for design [632]
Abstract
Målet med denne oppgaven var å utvikle et fullt fungerende spill for nettbrett som skulle være morsomt og engasjerende for en bred målgruppe. Spillet skulle også ha for sekundært mål å gi spillerene en bedre forståelse av matematiske konsept via spillopplevelsen. Spillet skulle derimot ikke oppleves som et læringsverktøy, og læringen fra spillet skulle komme gjennom vanlig spilling uten å trekke ned på spillopplevelsen. ELEMENTICS er resultatet av denne oppgaven. Dette er et spill basert på sannsynlighetsregning og kombinatorikk på et ungdomsskolenivå. Spillet utnytter læringsteori, spilldesign teori og matematikkpensumet fra ungdomstrinnene for å bygge spillerens forståelse av disse konseptene gjennom spilling. Dette er blitt gjort gjennom en sammenfletting av det relevante matematisk pensum og engasjerende og interessante spillmekanikker. Det er også blitt arbeidet med å gjøre spillet tilgjengelig og spillbart uavhengig av forkunnskaper gjennom utvikling av grafikk og intuitive grensesnitt.Denne rapporten omhandler prosessen og arbeidet som ligger bak utviklingen av et spillet ELEMENTICS . Med dette menes hva som ligger bak spillets endelige utforming, hvilke grep som har fungert og hvilke grep som ikke har det. Den endelige versjonen av spillet har flere interessante aspekter både i forstand av spill som læringsverktøy og som spill alene, men har også enkelte problemer som gjenstår. Disse blir drøftet i denne rapporten og må sees på i kombinasjon med den endelige prototypen. Denne rapporten omhandler også de tekniske utfordringene som ligger bak utviklingen av spill, da dette representerer en stor del av arbeidet som har inngått i denne oppgaven.
Publisher
Institutt for produktdesign

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit