• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samarbeid, utfordring, anerkjennelse og meningsfylt arbeid : slik blir Ocean Space Centre en attraktiv arbeidsplass for generasjon Y

Gilstad, Eva Aarset; Rekstad, Frida
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Frida Rekstad og Eva Aa. Gilstad Masteroppgave 2016 bruk.pdf (1.844Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2412396
Date
2016-10-03
Metadata
Show full item record
Collections
  • NTNU Handelshøyskolen [725]
Abstract
Ocean Space Centre (OSC) er et samarbeidsprosjekt mellom Marintek, SINTEF og NTNU.

Prosjektet skal bidra å sikre utviklingen av Norges posisjon innen havromsteknologi. I tiden

fram til 2023, når det er planlagt at OSC skal stå ferdig, vil generasjon Y (født mellom 1981-

1999) være den dominerende generasjonen i arbeidsstyrken. Fram til nå har de strategiske

tilnærmingene tatt for å rekruttere de beste talentene til OSC vært på et overordnet og lite

spesifikt nivå. Forskning har vist at jobbengasjement fører med seg mange fordeler, og at det

er vanskeligere å engasjere generasjon Y enn tidligere generasjoner. På bakgrunn av det

forsøker studien å besvare problemstillingen: ”Hvordan kan Ocean Space Centre

tilrettelegge for jobbengasjement hos medarbeidere i generasjon Y?” For å snevre inn

studien har det blitt valgt å utarbeide tre sentrale forskningsspørsmål for hva som skaper

engasjement for potensielle medarbeidere, hvilken lederstil de ønsker seg og hva de forventer

vil være viktig for dem.

For å utdype den eksisterende forskningen og søke en grundigere forståelse for temaet, valgte

vi å benytte en kvalitativ tilnærming. Studien tar for seg en eksplorerende problemstilling, og

det ble bestemt å benytte oss av kvalitative semistrukturerte intervjuer få fram

intervjuobjektenes tanker, opplevelser og erfaringer. Etter de empiriske dataene var samlet

inn, dannet de og det teoretiske rammeverket grunnlaget for videre analyse og diskusjon.

Basert på empiriske funn og teoretiske diskusjoner kan vi konkludere at jobbengasjement kan

skapes hos medarbeider i generasjon Y ved å tilrettelegge for samarbeid, varierte og

utfordrende oppgaver, selvrealisering, en følelse av mening og mestring, autonomi og balanse

mellom jobb og fritid. For å etablere et miljø som skaper jobbengasjement burde OSC

tilrettelegge for et trivelig og sosialt miljø, og en leder som tilpasser lederstilen etter

situasjonen. Vi kan konkludere med at for lite fokus på samarbeid, meningsfylte og

utfordrende oppgaver, annerkjennelse, tilbakemeldinger, autonomi, balanse mellom jobb og

fritid og selvutvikling vil ha større konsekvenser for jobbengasjementet til generasjon Y

sammenlignet med generasjon X og Baby Boomers.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit