Analyse og kapasitetskontroll av skadet fritt frambygg bru av betong
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2412014Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppgaven omhandler vurdering av tilstanden og bæreevnen til Herøybrua. Modellering og analyse er gjort i analyseprogrammet RM Bridge. Forutsetninger og teorigrunnlag for beregningene presenteres i oppgaven. Det er gjennomført et litteraturstudium av årsaker og konsekvenser av armeringskorrosjon.
Herøybrua er en fritt frambygg bru bestående av 10 spenn som stod ferdig i 1976. Tilstandsvurderingen baserer seg på et notat fra Rambøll fra 2013, der kloridinitiert armeringskorrosjon pekes på som hovedårsaken til korrosjon- og bomskader på hovedpilarene.
Det er utført kapasitetskontroll av brubjelken for moment og skjærkraft i bruddgrensetilstanden etter NS 3473. Dimensjonerende laster baseres på Håndbok R412 Bruklassifisering med støtte i Håndbok N400 og Eurokoden. I tillegg er hovedpilarene kontrollert for kombinasjon av moment og aksialkraft i bruddgrensetilstanden for bøyning om begge akser separat. For å ta hensyn til skadene er hovedpilarens kapasitet beregnet for ulike grader av bortfalt overdekning og redusert armeringstverrsnitt.
Beregninger har vist at kapasitetsutnyttelsen for moment og skjær i brubjelken er høy. Kapasiteten overskrides for moment i hovedspennet. For bøyning i lengderetningen er hovedpilarenes kapasitet god også medregnet betydelige skader. Ved bøyning i tverretning er ikke pilarens kapasitet for kombinert moment og aksialkraft tilstrekkelig i prosjektert tilstand.