Kontaktpunkter for treningskonsept
Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg kontaktpunkter rundt treningskonseptet Basisball, som er utviklet av bedriften Back to Start. Basisball er trening med vektball som bygger på øvelser fra basistrening. Gjennom analyser og brukerinnvolvering er det valgt å ta fram et konsept for en treningsapp for smart phones. Konseptet er videreutviklet og detaljert i henhold til resultater fra brukertesting. Back to Start ønsker at Basisball skal bli en sterk merkevare og oppgaven har også innebært arbeid med merkevarebygging av Basisball. Bedriftens verdier er blant annet brukt til å generere idéer og underbygge valg underveis.Konseptet Basisball har flere målgrupper som i prinsippet vil kunne være adskilt. Arbeidet mot den ene målgruppen, den kommersielle bransje (dvs. gruppertimer på treningssentere) var allerede i gang ved prosjektstart, Basisball skal imidlertid ikke lanseres før november 2012. Mitt hovesdfokus har vært på den neste målguppen Back to Start ønsker å ta tak i, som er privatpersoner som trener på egenhånd. For å sikre et helhetlig konsept har Back to Start sin tjeneste for den kommersielle bransje blitt analysert først. Videre har fokus i oppgaven vært å finne ut hva slags tjeneste Back to Start burde tilby privatpersoner som trener på egenhånd. Mitt forslag er en treningsapp for smart phones. Hovedtanken er at brukeren selv kan bestemme tidbruk, intensitet og fokus for treningsøkta. Basisball vil også bli utviklet med en sensor som kan kobles mot appen. Dette gjør at appen kan registrere resultater fra treningsøktene.Rapporten inneholder blant annet:Analyse av Back to Start sin tjeneste mot den kommersielle bransje.Idègenerering rundt en tjeneste for privatpersoner.Konseptutvikling og detaljering av treningsapp for smart phones.Skisse av sammenhengen mellom de tenkte kontaktpunktene for Back to Start.