Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKeitsch, Martina Marianb_NO
dc.contributor.advisorFriderichsen, Peternb_NO
dc.contributor.authorLunna, Anna Karinenb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T12:22:51Z
dc.date.available2014-12-19T12:22:51Z
dc.date.created2013-03-13nb_NO
dc.date.issued2012nb_NO
dc.identifier610879nb_NO
dc.identifierntnudaim:7683nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/241163
dc.description.abstractDenne masteroppgaven diskuterer mulige områder for innovasjon i rehabilitering av slagrammede. En utviklingsprosess fordrer god kjennskap til pasientgruppen og hvordan man trener seg opp igjen etter et slag. Oppgaven var i utgangspunktet svært åpen, og prosjektet har derfor båret preg av omfattende informasjonsinnhenting og en kartlegging av dagens situasjon. Denne innsikten har vært nødvendig for å kunne utvikle en verdifull løsning. I kartleggingen har jeg vært i kontakt med både pasienter og pårørende, samt helsepersonell som jobber med slagrehabilitering. Denne rapporten viser prosessen frem mot valg av fokusområde, en utdypende del om rehabilitering og hjelpemiddel innenfor det området jeg valgte, og til slutt konseptutviklingen og presentasjon av endelig konsept.Gjennom kartleggingen kom jeg frem til fokusområdet språk- og kommunikasjonsvansker. 40 % av alle slagrammede opplever problemer med språk og tale som følge av slaget. Svekket kommunikasjonsevne er et stort problem både for pasienten og de pårørende, og kan føre til isolasjon og depresjon. Trening med logoped gir ofte gode resultater på pasientenes kommunikasjonsevner. Dessverre finnes det få logopeder, og særlig ute i distriktene er dette et stort problem. Selv timer med logoped vil kun gi en begrenset mengde trening, og det er viktig at de slagrammede får trent og brukt språket også på andre arenaer. Mitt forslag til løsning har vært å utvikle et spill for trening av språk og tale. Gjennom spillet får man også trening innenfor kognisjon, hukommelse, skrift og tall. Spillet skal kunne brukes alene eller sammen med andre, og fungere som et medium for å komme i gang med språktreningen. Oppgavene vil være tilpasset pasienten sitt nivå og det man spesifikt trenger å øve på. Når pasienten utvikler ferdigheter vil oppgavene bli vanskeligere, noe som gjør det enklere å holde oppe motivasjonen og lysten til å trene over tid. Samtidig gjør spillet det enkelt å se sin egen fremgang, og forhåpentligvis styrke selvtillit og evne til å bruke språket mer, også utenfor spillsituasjoen.nb_NO
dc.languagenobnb_NO
dc.publisherInstitutt for produktdesignnb_NO
dc.titleUtvikling av konsepter for rehabilitering av pasienter med apopleksinb_NO
dc.title.alternativeDevelopment of concepts for rehabilitation of patients with apoplexynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber136nb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for produktdesignnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel