Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHåland, Ingridnb_NO
dc.date.accessioned2014-12-19T12:22:37Z
dc.date.available2014-12-19T12:22:37Z
dc.date.created2012-02-17nb_NO
dc.date.issued2011nb_NO
dc.identifier503929nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/241135
dc.description.abstractSkalldyrnæringen er under utvikling, men det fins flere utfordringer når det gjelder kommunikasjon og informasjonsdeling. For å oppnå effektivitet og vekst i næringen er det behov for et system for å samle og registrere data automatisk i tillegg til å underbyggeen informasjonsflyt mellom de forskjellige aktørene i næringen. Et slikt system finnes ikke i dag. Denne masteroppgaven er gjennomført i samarbeid med Shellfish Solutions AS hvis eiere har dypt gåendekunnskap om tenkemåte og kulturelle hindre i næringen. Shellfish Solutions AS er medlem av Innovasjonssenter Gløshaugen - NTNU og har et stort globalt nettverk i blåskjellnæringen, som blir bruktsom case i dette prosjektet. Prosjektets utgangspunkt er Shellfish Solutionsvisjon om et Automatisert Gjenkjennelses og Driftsledelsessystem som skal gjøre dyrkere i bedre stand til å gjøre jobben sin, muliggjøre sporbarhet og forsyne aktørene i næringen med den informasjonen de trenger. Systemet består av: • automatiserte gjenkjennelsessystemer som lagrernøkkelindikatorer i driften av blåskjellanleggene • et driftsledelsessystem med programvare (BESST: Biomass Estimations and Shellfish Stock Traceability) som genererer rapporter basert på input fra gjenkjennelsessystemene. BESST vil være installert på en server som mottar informasjon fra gjenkjennelsessystemene. Visjonen for prosjektet er: • å få en dyptgående forståelse forblåskjellnæringen • å definere et informasjonssystem forblåskjellindustrien og presentere dette på enlettfattelig måte • å designe brukergrensesnitt som hjelper dyrkere i jobben • å designe brukergrensesnitt som bygger brukeresselvtillit heller enn å gjøre dem usikre på grunnav kompleks funksjonalitet og overbelasting av informasjon. Målene for prosjektet er: • å analysere situasjonen og aktørene i blåskjellnæringen • å analysere brukerbehov ved hjelp av intervjuer og observasjoner • å definere et informasjonssystem • å utvikle ideer for brukergrensesnitt fra skisser til papirprototyper til skjermprototyper, teste disse med relevante brukere og basert på dette gjøreforbedringer i prototypen. Bakgrunnsundersøkelsene er veldig viktige i dette prosjektet fordi det er essensielt for å forstå næringen og aktørene for å kunne definere et informasjonssystem. For å utvikle brukergrensesnitt til programvare kreves en dyptgående forståelse for brukerbehov, arbeidsoppgaver og deres karakter. For å skafe denne informasjonen ble en rekke intervjuer og observasjoner gjennomført. Informasjonsmengden er enorm, og researcharbeidet har pågått gjennom hele prosjektetparallellt med defineringen av informasjonssystemetog utviklingen av brukergrensesnitt. Basert på bakgrunnsresearch blir så etinformasjonssystem definert. Aktørene og deresbehov er analysert for å gi et bilde av deres rolleog relasjoner i næringen. For å oppsummereanalysen presenters en tabell med oversikt overinformasjonselementer og deres innhold, hvem somanskaffer denne informasjonen og hjelpemidler forå gjøre det, hvem som er interessert i informasjonenog hjelpemidler for å få tak i den. Etter å ha fått kunnskap om næringen og de forskjellige informasjonsbehovene begynner utviklingen av systemene som skal være kilder til denne informasjonen. Disse automatiserte gjenkjennelsessystemene inkluderer en elektronisk loggbok, prøvetakingsmaskin, strømpeapparat, flottørgjenkjenningssystemog mannskapsgjenkjenningssystem med RFID teknologi. For dette prosjektet er det mer enn nok arbeid å designe brukergrensesnitt for den elektroniske loggboken, og grensesnittene for prøvetakingsmaskinen og strømpeapparatet må nødvendigvis defineres til en viss grad fordi deres funksjonalitet er så viktig for en av hele systemetshovedhensikter; å gjøre sporbahet mulig. Sluttresultatet er en skjermprototype (PowerPoint)med anbefalinger for endringer for videre utvikling. I tillegg er analysen av aktørene og definisjonen av informasjonssystemet viktige resultater i prosjektet.nb_NO
dc.description.abstractThe shellfish industry is evolving, but there areseveral challenges in communication and sharing ofinformation. To obtain efficiency and growth in theindustry there needs to be a system which allows forcollecting and recording information automatically,in addition to supporting a flow of informationbetween the various stakeholders in the industry. Nosuch system exists today. This thesis is performed in cooperation withShellfish Solutions AS whose owners have in-depthknowledge of the mindset and cultural obstaclesexperienced in the industry. Shellfish SolutionsAS is member of Innovasjonssenter Gløshaugen-NTNU and has a large global network in the musselindustry, which is used as a case study for thisproject. The project’s starting point is Shellfish Solution’senvisioned Automated Recognition and ProductionManagement System, which aims to make growersable to perform better, make traceability possibleand provide information to the stakeholders in theshellfish industry. This system consists of: • Develop ideas for GUIs into paper and screenprototypes, test these with relevant usersand based on this make improvements in theprototype. The background research is extremely importantin this project because it crucial to understand theindustry and the stakeholders to be able to definean information system. Developing interfaces forsoftware requires in-depth understaning of theusers’ needs, work responsibilities and their generalnature.To be able to obtain this knowledge a seriesof interviews and observations have been carriedthrough. The amount of information is enormous,and the research have been perfomed throughoutthe project while working on defining theinformation system and developing GUIs. Based on background research an information sytemfor the mussel industry is defined. The stakeholdersand their needs are analyzed to give a picture oftheir role and relations in the industry. To summarizethe analysis a table is presented with an overview ofinformation elements and their content, providersof this information, potential aids for providing it,stakeholders who would be interested in it andpotential aids for obtaining the information. A visualrepresentation of this table is introduced, to betterillustrate the relations between stakeholders, aidsand information. After gaining knowledge about the industry, thestakeholders and the various information needs, thedevelopment of the systems that will be the sourceof information starts. These automated recognitionsystems include the electronic logbook, the samplingmachine, the sockometer, the float recognitionsystem and the RFID crew recognizer. However, tolimit the project it is decided not to develop the floatrecognition system nor the RFID crew recognizer.Designing the interface of the electronic logbook isreally a big enough task in itself, and the interfacesfor the sampling machine and the sockometermust necessarily be somewhat defined becausetheir functionality is so important for one of themain purposes of the overall system; to facilitatetraceability. The final result is a screen prototype (PowerPoint)with recommendations for further development. Inadditon the stakeholder analysis and definitions ofthe information system are important results of thisproject.nb_NO
dc.languageengnb_NO
dc.publisherNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for produktdesignnb_NO
dc.titleInteraction design of and information system for the shellfish industrynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.contributor.departmentNorges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, Institutt for produktdesignnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel