Lokasjonstjenste for småbarnsfamilier
Master thesis
View/ Open
Date
2011Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for design [1187]
Abstract
Denne masteroppgaven er en tjeneste- og interaksjonsdesignoppgave som omhandler en tjeneste for lokalisering av barn. Oppgaven er basert på en produktidé fra bedriften BSafer.
For hver eneste dag oppstår det tilfeller hvor barn har blitt borte for foreldrene sine. Heldigvis kommer flesteparten av dem til rette, men usikkerheten rundt deres situasjon er spesielt stressende for foreldrene.
BSafer ønsker å tilby en lokasjonstjeneste for småbarnsfamilier, som gjør det mulig for foreldrene å få informasjon om hvor barnet befinner seg ved bruk av sin egen mobiltelefon og et armbånd som barnet skal bære. Bedriften har funksjonelle prototyper fortjenesten, men de trengte noen til å utvikledet grafiske bruker grensensnittet, i tillegg til å tilpasse tjenesten til det norske markedet.
Målet for oppgaven min ble å finne ut hvordan de kan utvikle en attraktiv tjeneste fornorske småbarnsfamilier, med fokus på deres mål, forutsetninger og forventninger til tjenesten.
Funnene fra innsiktsfasen pekte på tre store utfordringer:
• Behov: Markedet i Norge var skeptiske til å bruke tjenesten. De mener at faren for kidnappinger for lav i Norge, og at lokasjonstjenesten heller var over overbeskyttende overfor barna.
• Nyttighet: De som så nytten av produktet i noen spesielle situasjoner ønsket heller ikke å kjøpe det, da de føler at disse situasjoneneinntreffer for sjeldent. Eksempler er utenlandsreiser, eller når de skal ferdes på ukjentesteder med veldig store folkemengder.
• Verdi: En lokasjonstjeneste er for mange kun nyttig når barna deres har kommet bort fradem. Foreldrene ønsker ikke å tro at dette kanskje. De er redd for å måtte betale for mye for en tjenesten som egentlig ikke er nyttig for dem.
Med denne innsikten ble det utviklet tre nyetjeneste konsepter som hadde forskjellige bruksområder enn BSafers opprinnelige idé for tjenesten. Målet med konseptene var å prøve å nå fram til en større kundegruppe ved å identifisere flere situasjoner og muligheter utover den opprinnelige tjenesten.
Konseptet Fornøyelsesparker ble valgt til videreutvikling,med Tusenfryd som case. Ved å bruke tjenesten i parken vil Tusenfryd virkesom både markeds- og distribusjonskanal for BSafer. Foreldrene kan prøve tjenesten uforpliktende i parken, på et sted som flereav småbarnsforeldrene karakteriserte somuoversiktlig og folksomt. Flere vil se behovet for en lokasjonstjeneste i forbindelse med etbesøk på Tusenfryd.
Ved å implementere annen interaktivitet mellom armbåndet, mobiltelefonen og attraksjonenepå Tusenfryd vil tjenesten i tillegg kunne være nyttig til andre formål ennkun å finne barnet. De kan få blant annet få oversikt over attraksjonene og deres ventetider, eller bruke armbåndet som en digitallommebok. Mulighetene er mange. Felles for dem er at de skal gjøre parkopplevelsen bedre for hele familien.
Det ble implementert en interaktiv iPhone-applikasjon av tjenesteprototypen. Den er ikke funksjonell for kommunikasjon med armbåndet, men vil fungere som en demonstrasjonsprototype og innsalgsmodell til et møte med Tusenfryd.
Med en god konseptløsning og en brukervennlig prototype, er bedriften på veien moten attraktiv tjeneste for småbarnsforeldre.