Show simple item record

dc.contributor.advisorKulset, Stig
dc.contributor.authorBye, Therese
dc.date.accessioned2016-09-26T11:51:49Z
dc.date.available2016-09-26T11:51:49Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2410505
dc.description.abstractDenne teksten tilbyr en semiologisk analyse av Park Chan-wook’s filmer Sympathy for Mr. Vengeance (2002), Oldboy (2003) og Sympathy for Lady Vengeance (2005), som sammen utformer Vengeance triologien. Oppgaven vurderer hvorvidt vestlige fans av triologien oppfatter symbolikken presentert i det estetiske og narrative innholdet i filmene. Teksten foreslår at tegnene i filmene er arbitrære, og at de har i hovedsak rot i den Sør Koreanske historien og kulturen. I tillegg utforsker oppgaven om den vestlige fanbasen er en aktiv fanbase; om de tar del i diskusjoner, om de produserer kunst og om de har dannet et alternativt fan-samfunn. Denne oppgaven setter også lys på problemet med Amerikansk adaptasjon, da spesielt Spike Lee’s adaptasjon av Oldboy (2013). Det blir diskutert om Lee benytter seg av de samme arbitrære tegn som Park, og hvorvidt de signifikante konseptene endres. Teksten tilbyr en konklu sjon hvor det blir presentert at den vestlige fan-basen til Park’s filmer fokuserer på det estetiske innholdet heller enn den sosiale og historiskenb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherNTNU
dc.subjectSympathy for Mr. Vengeancenb_NO
dc.subjectSpike Leenb_NO
dc.subjectPark Chan-wooknb_NO
dc.titleReading the 'Other' : a study of Euro-American fans and their understanding of the historical and social context of Park Chan-wook’s Vengeance Trilogynb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000nb_NO


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record