Regnskapsrapportering i norske kommuner - mangelfull rapportering av finansielle eiendeler og gjeld
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2410028Utgivelsesdato
2016-09-23Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1718]
Sammendrag
Denne studiens tema er regnskapsrapportering av finansielle eiendeler og gjeld i norske
kommuner. Bakgrunnen for valg av tema er rollen regnskapsrapportering har hatt ved
tidligere regnskapsskandaler, som Terra- og Enron-skandalene. Videre er temaet i liten grad
berørt av forskning, nasjonalt så vel som internasjonalt. Forskningsspørsmålene er:
I hvilken grad oppfyller norske kommuner lovpålagte rapporteringskrav tilknyttet finansielle
eiendeler og gjeldsposter, og hva vektlegger de ved regnskapsrapportering?
Fremkommer det av revisjonsberetningene dersom kommunene ikke rapporterer sine
finansielle eiendeler og gjeldsposter i henhold til lovpålagte krav?
Oppgavens teoretiske fundament består av agent-teori, responderingsplikt og teori om
regnskapet og kvalitative egenskaper ved regnskapsinformasjon. Den metodiske
fremgangsmåten består av dokumentstudier av kraft- og ROBEK-kommunenes årsregnskap
og revisjonsberetninger, samt seks dybdeintervju med kommunalt ansatte med ansvar for
utarbeiding av årsregnskap. Årsregnskapene er studert med hensyn til overholdelse av
relevante lovkrav tilknyttet finansielle eiendeler og gjeld, og for å presentere en prosentvis
rapporteringsgrad har vi benyttet en selvutviklet indeks.
Studiens sentrale funn er at kraft- og ROBEK-kommuner i snitt overholder 54,95 % av de
lovpålagte rapporteringskravene vår indeks inneholder tilknyttet finansielle eiendeler og gjeld
i årsregnskapet. Dette funnet stemmer overens med flere internasjonale studier som har
avdekket mangler i kommunal rapportering. Det fremkommer av dybdeintervjuene at de som
utarbeider regnskapene vektlegger å overholde lovkravene samt å holde revisor fornøyd,
samtidig som valgene deres også styres av egne oppfatninger av hva som bør være med i
regnskapet. I andre rapporteringskanaler, derimot, vektlegger de at politisk styre skal forstå
sentral regnskaps-informasjon. Videre fremkommer det ikke fra revisjonsberetningene at de
lovpålagte rapporterings-kravene ikke overholdes av kommunene.