Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWigen, Hanna Charlotte Dyrkorn
dc.date.accessioned2016-09-23T08:04:38Z
dc.date.available2016-09-23T08:04:38Z
dc.date.issued2016-09-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2410005
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg betydningen av rettferdig prestasjonsmåling og hvordan det påvirker lederens troverdighet, tillit og ansattes jobbutførelse. Studien tar utgangspunkt i Mayer og Davis (1999) sin studie som tar for seg effekten av prestasjonsmål og hvordan det påvirker opplevd troverdighet og tillit til lederen. Formålet med studien er å se hvordan prestasjonsmåling påvirker relasjonen mellom leder og ansatt, og hvordan dette påvirker ansattes jobbutførelse. For å få en presis fremstilling av temaet, er to sentrale definisjoner på tillit blitt vektlagt og satt opp i separate modeller. Den første definisjonen er tillit som positive forventninger om den andres troverdighet, og den andre å være villig til å akseptere sårbarhet i en relasjon. Avhandlingen er en casestudie av et teknologiselskap, som har et formelt fokus på kvalitative prestasjonsmål ved evalueringer av ansatte. Bakgrunnen for valg av tema er i forhold til betydningen av presise og konsistente prestasjonsmål, hvor tidligere forskning har vist at det er en sterk kobling mellom prestasjonsmåling, troverdighet og tillit. På bakgrunn av dette er følgende problemstilling utviklet: ”Hvilken effekt har prestasjonsmåling på ansattes jobbutførelse i et leder-ansatt forhold, via opplevd troverdighet og tillit til leder?” For å besvare problemstillingen er det gjennomført en kvantitativ SEM-analyse med forskningshypoteser, hvor utvalget består av 114 ansatte. Forskningshypotesene er basert på teori og tidligere forskning, hvor 2 av 5 hypoteser er positive og signifikante i min studie. Studien viser at rettferdig prestasjonsmåling har en positiv effekt på troverdighet og tillit i begge modellene, mens ansattes jobbutførelse ikke får signifikante effekter. Basert på dette kan en si at prestasjonsmåling er viktig for at lederen blir oppfattet som troverdig og for å skape en tillitsfull relasjon, mens de ansattes jobbutførelse blir mindre viktig i modellene. Modellene er utformet i LISREL 9.2 og viser god reliabilitet og validitet. Tilpasningen til modellene kan ansees som moderat/god, da det må sees i lys av modellenes størrelse og utvalg.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.titleHvordan prestasjonsmåling påvirker ansattes jobbutførelse, hvor opplevd troverdighet og tillit til leder har en mellomliggende rolle. - En SEM-analyse av et teknologiselskap.nb_NO
dc.title.alternativeHow performance evaluating system affects employee’s job performance, where perceived trustworthiness and trust towards a leader have significance. - A SEM-analysis of a technology company.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumberVII, 87 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel