Hvordan prestasjonsmåling påvirker ansattes jobbutførelse, hvor opplevd troverdighet og tillit til leder har en mellomliggende rolle. - En SEM-analyse av et teknologiselskap.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2410005Utgivelsesdato
2016-09-23Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NTNU Handelshøyskolen [1782]
Sammendrag
Denne masteroppgaven tar for seg betydningen av rettferdig prestasjonsmåling og hvordan
det påvirker lederens troverdighet, tillit og ansattes jobbutførelse. Studien tar utgangspunkt i
Mayer og Davis (1999) sin studie som tar for seg effekten av prestasjonsmål og hvordan det
påvirker opplevd troverdighet og tillit til lederen. Formålet med studien er å se hvordan
prestasjonsmåling påvirker relasjonen mellom leder og ansatt, og hvordan dette påvirker
ansattes jobbutførelse. For å få en presis fremstilling av temaet, er to sentrale definisjoner på
tillit blitt vektlagt og satt opp i separate modeller. Den første definisjonen er tillit som positive
forventninger om den andres troverdighet, og den andre å være villig til å akseptere sårbarhet
i en relasjon. Avhandlingen er en casestudie av et teknologiselskap, som har et formelt fokus
på kvalitative prestasjonsmål ved evalueringer av ansatte.
Bakgrunnen for valg av tema er i forhold til betydningen av presise og konsistente
prestasjonsmål, hvor tidligere forskning har vist at det er en sterk kobling mellom
prestasjonsmåling, troverdighet og tillit. På bakgrunn av dette er følgende problemstilling
utviklet:
”Hvilken effekt har prestasjonsmåling på ansattes jobbutførelse i et leder-ansatt forhold, via
opplevd troverdighet og tillit til leder?”
For å besvare problemstillingen er det gjennomført en kvantitativ SEM-analyse med
forskningshypoteser, hvor utvalget består av 114 ansatte. Forskningshypotesene er basert på
teori og tidligere forskning, hvor 2 av 5 hypoteser er positive og signifikante i min studie.
Studien viser at rettferdig prestasjonsmåling har en positiv effekt på troverdighet og tillit i
begge modellene, mens ansattes jobbutførelse ikke får signifikante effekter. Basert på dette
kan en si at prestasjonsmåling er viktig for at lederen blir oppfattet som troverdig og for å
skape en tillitsfull relasjon, mens de ansattes jobbutførelse blir mindre viktig i modellene.
Modellene er utformet i LISREL 9.2 og viser god reliabilitet og validitet. Tilpasningen til
modellene kan ansees som moderat/god, da det må sees i lys av modellenes størrelse og
utvalg.