Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaugan, Jan Arvid
dc.contributor.authorSundby, Marianne Kristine
dc.date.accessioned2016-09-16T07:51:43Z
dc.date.available2016-09-16T07:51:43Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2407707
dc.description.abstractI denne kvalitative studien ønsket jeg å undersøke tre toppidrettstreneres opplevelse av å være i relasjon med sine utøvere, hvordan de opplever seg selv og den andre i relasjonen, og hvordan dette har innvirkning på deres prestasjonsutviklende arbeid. Studiens problemstilling er som følger: Hva opplever toppidrettstrenere som betydningsfullt for å skape felles forståelse i relasjonen med sine utøvere og hvordan kommer dette til uttrykk i deres prestasjonsutviklende arbeid? For å besvare problemstillingen ble en kvalitativ tilnærming til feltet ansett som hensiktsmessig. Tre toppidrettstrenere i håndball ble intervjuet med halv-strukturerte intervju, og materialet som fremkom her ble således analysert med hjelp av fortolkende-fenomenologisk analyse. I analysen kom jeg frem til 4 hovedtema som representerer hovedfunnene fra de tre intervjuene. Temaet forståelse av seg selv, inneholder to underkategorier kalt å se seg selv utenfra, og å regulere seg selv. Temaets essens beskriver hvordan trenerne opplever seg selv i relasjonen med utøveren, samt hva de opplever som betydningsfullt i denne relasjonen. Trenerne vektlegger ærlige evalueringer av seg selv, og evnen å regulere stress og følelser i kampsituasjon som betydningsfullt i relasjonen og prestasjonsutviklingsarbeidet. I temaet forståelse av utøveren, som har underkategoriene å kjenne utøver godt, og å være nysgjerrig og observant blir det fremhevet hvordan trenerne ønsker å forstå utøveren gjennom å kjenne de godt, og ved å være nysgjerrig og observant på utøvernes kroppsspråk og mentale tilstander. De fremhever at dette er betydningsfullt for deres tilpasning til individet, slik at de kan arbeide prestasjonsfremmende med hver enkelt utøver i spillergruppa. Temaet ønsket om en felles plattform viser hvordan trenerne arbeider for å skape felles forståelse med utøveren, mens det i temaet ønsket om utvikling blir fremhevet hvordan trenerne tilnærmer seg utøverens utviklingspotensial, og hvordan de tilrettelegger for prestasjonsutvikling hos utøveren. Funnene i studien viser til at trenernes forståelse av seg selv og utøveren er betydningsfullt for prestasjonsutviklingsarbeidet, fordi denne forståelsen tilrettelegger for etableringen av felles forståelse mellom trener og utøver. Det foreslås derfor at felles forståelse er essensielt for at trenernes ulike bidrag i relasjonen skal kunne ha verdi for utøverens prestasjonsutvikling.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNTNUnb_NO
dc.title"Hva kan vi sammen lete etter for å få den prestasjonsutviklinga?'' : en kvalitativ studie av tre toppidrettstreneres opplevelse av felles forståelse og dens betydning for prestasjonsutviklingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289nb_NO
dc.source.pagenumber59nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel